Hoe komt dat tomatensaus , nog voor ze bijna is opgewarmt, zo hard spat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Kimath
13 jaar geleden
goed blijven roeren, zo verdeeld de warmte zich beter.

Het beste antwoord

Tomatensaus is veel viscoser dan bijvoorbeeld water. Deze stroperigheid zorgt ervoor dat de kokende vloeistof veel grotere luchtbellen kan ontwikkelen dan dat dat in water het geval zou zijn. De bellen knappen aan het oppervlak en dan spat het. Een saus die flink staat te koken is zodanig turbulent dat het spatten eigenlijk minder wordt omdat er makkelijk lucht kan ontsnappen. Het beginnende koken is daarmee het ergst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat het dik is en de warmte niet weg kan tijdens t opwarmen, dan krijg je lucht en dat komt naar boven en dan gaat t spatten, beste is tijdens t opwarmen blijven roeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het op de bodem van de pan al aan het koken is
en er dus dampbellen onstaan die met geweld naar het nog koudere oppervlakte dringen.
daar springen