Het stofje wat ervoor zorgt is inmiddels wel duidelijk. DIt geeft natuurlijk nog niet de oorzaak van het hete. Hierbij een redelijke poging van wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Capsa%C3%AFcine
Capsaïcine is een alkaloïde dat de receptoren op de tong stimuleert die gevoelig zijn voor hitte/pijn, wat een branderig gevoel geeft. Het komt voor in paprikasoorten, vooral hete rode - of chilipeper. Water drinken neemt het branderig gevoel niet erg weg omdat capsaïcine slecht oplosbaar is in water. (Het is veel beter oplosbaar in vet en alcohol). De chemische stof is erg stabiel, verdampt nauwelijks en ontleedt niet door koken. Bereiding maakt rode-pepergerechten niet minder pittig.

Capsaïcine werkt doordat het bepaalde temperatuurgevoelige ionkanaaltjes (TRPA1 en TRPV1) in de celmembraan van temperatuurzintuigen permanent openzet, wat onder fysiologische omstandigheden alleen gebeurt als de temperatuur hoger wordt dan 43 graden.

[tip]#
# Iemand die toch te veel capsaïcine binnenkrijgt moet dit niet gaan blussen met water, maar met dranken waar vet in zit of alcoholische dranken. Capsaïcine lost op in vetten, waardoor dranken als melk en drinkyoghurt een goed middel zijn om van de branderigheid af te komen. Ook het eten van droog brood kan de branderigheid doen afnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door de Capsaïcine. Puur gif.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je het echt een keer heet wil hebben moet je Naga Jolokia eten. Daar heb je dan nog dagen last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het 'hete' gevoel dat een peper geeft komt door het stofje capsaïcine.
Hoe meer capsaicine, hoe heter de peper is.
De hoeveelheid hiervan wordt gemeten in de scovilleschaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een stof die capsaicin heet. Het geeft aan de zenuwuiteinden van je slijmvliezen een
signaal door dat als hitte wordt geïnterpreteerd door je hersens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chilipeper, ook wel Spaanse peper of rode peper, is afkomstig van planten van het geslacht Capsicum (uit de nachtschadefamilie (Solanaceae), waar ook de aardappel en de tomaat toe behoren) en de vruchten daarvan. Ook cayennepeper behoort hiertoe. De stof die ze bevatten die verantwoordelijk is voor de hete smaak is capsaïcine. Ze zijn naast de gewone korrelpeper, die een andere 'hete' stof bevat (namelijk piperine) en die ook wat aromatischer is, de belangrijkste specerij om gerechten heet te laten smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door capsaisine. Dat is een stofje dat verantwoordelijk is voor het "hete" van pepers.
Zo kun je pepers indelen op een schaal.
Enige tijd geleden is er bij toeval een peper gekweekt die 1000X zo heet is als de tot nu toe heetste peper. Absoluut niet te eten natuurlijk; je sigaret zou aangaan aan de filterkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Echt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die 1000x is echt waar.
Van die sigaret natuurlijk niet :)
Het stofje dat het hete veroorzaakt heet natuurlijk capsaïcine (zie vorige antwoorden). Het pittigste stuk aan de peper zijn de zaadlijsten. Als je die verwijdert, zal de peper al een stuk milder smaken.