Wat is de heetste sambal die je kan kopen in nederland ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
19.1K
Amadea
8 jaar geleden
Drie jaar geleden was het volgens jouzelf een Surinaamse sambal. Maar je geeft helaas de naam ervan niet...
http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/uit-eten/vraag/242970/sambal-heetst-ect

Het beste antwoord

De heetste sambals vindt je in de Aziatische winkels en dan zijn het de potjes waar stickers op zitten met Chinese tekens. Vaak zijn ze er met de hand opgeschreven omdat ze zelfgemaakt zijn en er gaat niets boven een zelfgemaakte sambal. De sambals die wij gewend zijn en die in de supermarkten verkrijgbaar zijn, lijken niet eens op de zelfgemaakte en zijn mild en zoetig vergeleken hiermee. Alleen de sambal oelek is nog wat scherp. In deze potjes 'oelek' zitten meestal lombokjes, gewone rode (Spaanse-of chili) pepers en ze smaken vreemder omdat er conserveringsmiddelen, suiker, zout, mierikswortel en andere smaakjes aan toegevoegd zijn. Het is dus moeilijk te bepalen wat de scherpste, heetste sambal is die hier te koop is, omdat voor zelfgemaakte sambals extreem hete pepers gebruikt kunnen worden en er weinig andere smaken aan worden toegevoegd dan alleen geurige ingrediënten zoals gember, knoflook, garnalenpasta, citroensap en kruiden.

Worden sambals zelf gemaakt dan ligt het eraan wat voor pepers je neemt. Aziaten, Mexicanen, Surinamers enz. zijn wel wat gewend en gaan voor de hetere soorten zoals de' madame Jeanette' die in Suriname veel gebruikt wordt. De Mexicanen gebruiken vaak de Jalapeno peper maar ook de Habanero peper. Van deze soort wordt de 'Sambal Gledek' gemaakt en als je bedenkt dat 'Gledek' de betekenis heeft van 'bliksem' dan is hij bliksems heet! Voor onze begrippen is deze sambal extreem heet.

Wil je in Nederland scherpe sambals kopen, dan moet je de potjes van Koningsvogel nemen. Zij maken de sambal Gledek, een kruidige zeer pittige gebakken sambal van zeer scherpe rawit pepers, maar ook de sambal 'Setan' (dit betekent 'duivel') en deze is vrijwel net zo'n zeer pittige sambal. Maar zij hebben ook de Surinaamse sambals, gemaakt van madam jeanette- of adjoema pepers, deze is ook zeer heet.
amc