Waarom 'bromt' je buik als je honger hebt?

En wát maakt dat 'brommende' geluid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
Leuke vraag, dat kan soms zo'n lawaai maken :p

Het beste antwoord

"Het borrelen van de maag heeft een medische benaming: borborygmie. Borbor en borrelen, mooi ezelsbruggetje dus u moet dit wel onthouden. De oorzaak is het verplaatsen van vloeistoffen en gassen in de darmen omdat de hersenen een tekort aan bepaalde voedingsstoffen registreren.

Ons praktisch brein stuurt in zo’n geval signalen naar de darmen en de maag om alle nog overgebleven stukjes voedsel te verteren, alsof ze de restjes van het bord willen aflikken. Tijdens dit proces worden de laatste beetjes voedingswaarde eruit geperst. Op een bepaald moment is er niets meer over, tenzij maagsappen en -gassen.

Als alles op is gaan die maaggassen en -sappen zich verplaatsen, dat doen ze met behulp van samentrekkingen van de maagwand."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tussen je maag en darmen zit een klepje. Dit zorgt ervoor dat de maaginhoud niet ineens je darmen instort, maar beetje voor beetje. Dat opengaan van het klepje gaat gewoon door ook als je maag leeg is. Doordat je maag leeg is geeft dat een geluid, brommen of rommelen. Als je een slokje water drinkt is het al over.