Kan het zijn dat water dat heeft gekookt in een fluitketel warmer is dan water dat is gekookt in een waterkoker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (8)

Dat zou kunnen, als het water in de waterkoker sneller afkoelt dan het water in de fluitketel.
Water kookt bij ongeveer 100 graden, dus dat is voor beiden hetzelfde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast is het zo dat de druk in een fluitketel iets hoger is dan in een waterkoker, waardoor het water in de fluitketel pas op een iets hogere temperatuur begint te koken.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen min van mij, maar het water in een waterkoker koelt waarschijnlijk minder snel af dan de fluitketel, aangezien die van metaal zijn en de warmte sneller aan de omgeving afgeeft. Door de fluitketelfluit is de druk inderdaad iets hoger dan bij een waterkoker, waardoor het water pas bij een hogere temperatuur kookt, maar of dat echt meetmaar is?
amigo
13 jaar geleden
niet meetbaar
als het allebei tegelijk kookt dan is t even warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit kan, een waterkoker heeft meestal een max. temperatuur. Als hij hier boven komt stop hij automatisch. Een fluitketel heeft dat niet dus het kan zijn dat dat water warmer wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is onmogelijk. Water kookt bij een temp. van 100 gr. Celsius en wordt nooit heter dan dat. Tenzij je de druk verhoogt, zoals in een snelkookpan, dan is de temp. tussen 110 en 120 gr. waardoor het voedsel sneller gaar wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water kookt bij gelijke druk bij een gelijke temperatuur. Water onder een hogere druk heeft een hogere temperatuur nodig om te koken.

Nu kan je er wel van uitgaan dat de druk in een fluitketel hoger kan oplopen dan in waterkoker, doordat de waterdamp alleen kan ontsnappen via een klein fluitgaatje.

Op het moment dat het water kookt, zal het water in de fluitketel een iets hogere temperatuur hebben dan in de waterkoker.

Maar je schrijft "heeft gekookt". Na het koken zal het verschil meer bepaald worden door hoe snel het water in de verschillende apparaten afkoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Grappig, in feite is dit antwoord hetzelfde als het mijne, maar die van jou is twee plusjes waard en die van mij twee minnen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, niet helemaal eerlijk lijkt het. Hoewel ik mijn reactie, klinkt toch wat arrogant, toch wel wat beter vindt opgeschreven, zou dat niet het verschil tussen +2 en -2 mogen verklaren.
Als de omstandigheden gelijk zijn, is in dit geval ook het kookpunt gelijk, dus zijn ze beide even heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je het doet zoals ik:

als ik water opzet in een fluitketel kookt het natuurlijk nog als ik erbij kom en als ik bijv thee wil zetten, dan zet ik het gas uit en zet thee (met kokend water)

als ik water kook met de waterkoker, zet ik het ding aan, terwijl ik met iets anders bezig ben hoor ik vaagjes het gebubbel (die van mij gaat door tot hij kookt) en de klik, dat hij zichzelf uitschakelt, ik denk dan: o ja mijn water kookt MAAAR VOOR ik in de keuken ben gaan en meestal nog een paar minuten overheen: dus : ik zet thee met reeds iets afgekoeld water. Die paar keer dat ik er toevallig naast sta en gelijk het water gebruik schrik ik er ook van hoe kokend heet het eigenlijk is.....
amigo
13 jaar geleden
Ik heb ook ooit met deze vraag rondgelopen, nadat ik mijn mond verbrand had aan thee van water uit een fluitketel. Het leek echt of het water heter was dan normaal...