Is het blauw kleurstof echt slechter dan het andere?

Toegevoegd na 2 minuten:
voor de gezondheid, niet voor kleding.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Blauwe kleurstof komt in de natuur niet voor, dus het is altijd een synthetische kleurstof. Wat dat betreft is blauw inderdaad ongezonder dan bijvoorbeeld rood van bietjes en oranje van wortels. Maar het bijzondere is dat men ontdekt heeft dat de kleurstof die smarties (oftewel M&M's) blauw maakt tegen rugletsel kan helpen. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Rochester Medical Center dat de afgelopen vijf jaar is uitgevoerd. De blauwe kleurstof, Brilliant Blue G (BBG), bleek bij tests die uitgevoerd werden op ratten te helpen tegen ernstig rugletsel. Enige bijwerking was dat de ratten enkele weken lang blauw kleurden.
Uit onderzoek op ratten bleek dat een injectie met BBG vlak bij de wond verspreiding van een bepaalde stof die vrijkomt bij een breuk tegengaat. Op die manier kan een ergere verwonding worden tegengegaan, terwijl het slachtoffer naar het ziekenhuis gebracht wordt. Ratten die een gebroken rug hadden en BBG kregen, konden later op zijn minst strompelen. Soortgenoten die geen injectie kregen werden allemaal kreupel. De onderzoekers hopen dat BBG hetzelfde effect heeft op mensen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is achterhaald dat blauwe kleurstof alleen maar synthetisch kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Indigo_%28kleurstof%29
http://nl.wikipedia.org/wiki/Azuriet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ultramarijn
3 in de natuur voorkomende blauwe pigmenten.
Amadea
13 jaar geleden
Dit is wat aan blauwe kleurstoffen in voedingsmiddelen wordt gebruikt (zoals de vraag is):
E131 Patentblauw V Blauwe kleurstof, synthetisch
E132 Indigotine Blauwe kleurstof, synthetisch
E133 Briljantblauw FCF Blauwe kleurstof, synthetisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat niet in de vraag. Vraag is onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt het er zelf van dat het voedingsmiddelen betreffen. Dit onderwerp speelt ook in de verfindustrie, daar zijn bepaalde kleurstoffen ook ongezonder dan anderen. Aangepaste anthocyaninen zijn ook blauw, en dat is een natuurlijke stof, specifiek voor de voedingsindustrie. Anthocyaninen kun je ook vinden als E163
Amadea
13 jaar geleden
Waarom is de vraag dan ingedeeld bij Eten & Drinken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar is de vraag later uitgebreid. Mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat iets 'natuurlijk' is, zegt niets over of het al dan niet schadelijk is. Strychnine is natuurlijk en toch echt geen aanrader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar dan klopt het antwoord nog steeds niet. Blauw is niet per definitie synthetisch. Buiten dat zeg je dat het ongezonder is omdat het synthetisch is, maar wel heling van een wond bevordert bij ratten. Dus dan zou het juist gezonder moeten zijn. De rat strompelt achteraf, terwijl de anderen die het niet kregen kreupel werden.