Verschillen tussen engels en nederlands eten?

Ben benieuwd naar de grootste verschillen in de Nederlandse en Engels eet gewoontes :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.9K

Het beste antwoord

- Ja, Engels ontbijt zoals skusme zegt, alhoewel lang niet iedereen dat doet. Cereal eten (zoals cornflakes) is meer een door-de-weeks ontbijtgewoonte (snel) en het traditionele Engelse ontbijt wordt dan bewaard voor het weekend omdat er meer tijd voor is.
- Theedrinken. Engelsen drinken te pas en te onpas alle tijden van de dag thee. Als je ergens binnenkomt (bezoek) is meestal de eerste vraag: "cuppa?" (cup of tea).
- Snackbar zoals in NL kennen ze niet. Nee, dan ga je naar de 'fish 'n' chips shop'. De krokante vis wordt in hetzelfde vet als de friet gebakken en over het algemeen is dat nogal erg vet (in mijn beleving).
- Frieten. De Engelsen kwakken azijn (vinegar) op hun friet ipv mayonaise (afgrijselijke gewoonte als je dat niet gewend bent).
- Dan voor mijn gevoel het grootste verschil: de traditionele Sunday lunch... In iedere Engelse kroeg (en gewoon thuis ook) is de zondagse lunch (meestal rond 13:00 uur) het eetfestijn van de week. Traditioneel heb je keus uit verschillende vleessoorten: kip met stuffing en broodsaus, varkensvlees met appelmoes (apple sauce), beef met horseradish saus (hete radijs saus) en Yorkshire puddings (soort van grote poffer met een kuil in het midden voor de jus), lamsvlees met muntsaus. Daarbij worden diverse groenten geserveerd, plus aardappels uit de oven.

Dit zijn de verschillen die me in eerste instantie te binnen schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat begint al bij het ontbijt: Een echt Engels ontbijt is ongeloofelijk zwaar, met bonen, worstjes, gebakken eieren en soms zelfs gebakken aardappels erbij.
Moet je ons zien aankomen met ons boterhammetje.

Het avondeten is feitelijk ook wat zwaarder en vetter dan wij in Nederland gewend zijn.
De Engelsen zijn goed in het maken van pudding, en ook dat zijn vaak weer zware en gevulde puddingen. Wel lekker hoor!
Wij zijn meer van de wat eenvoudiger toetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en alles met room ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat echt zo of zijn dit gewoon stereotyperingen? In het buitenland denken ze natuurlijk dat wij ook nog op klompen lopen en dat iedereen de hele dag stoned is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een tijdje in Engeland gewoond, en moest echt op zoek naar een broodje volkoren, nadat de ontbijtjes van de mensen waarbij ik te gast was me de strot uitkwam.
Maar de pudding 's avonds liet ik niet aan me voorbijgaan! Wist je trouwens dat in Engeland het aantal mensen met obesitas de spuigaten uitloopt? Echt gezondheidsprobleem nummer 1. Dus echt een stereotype is het (helaas) niet bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het Engelse ontbijt al zwaar vind, moet je eens naar Schotland gaan. Krijg je er black pudding bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn schotse invloeden. Blak pudding verzin je pas als je niets meer te eten hebt :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Obesitas is een Europees probleem met Engeland, Duitsland, Ierland en Rusland als koplopers.
Gezien dat het Engelse ontbijt al decennia bekend is vraag ik me af of het wel zo machtig en vet is als in deze rubriek wordt geschreven. Ik bedoel, dan waren ze allang zo dik geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wildeley: niet iedereen eet een full English breakfast, maar dit is wel HET Britse ontbijt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vergeet de champignonnen en de gebakken tomaat (heb het gisterochtend nog gegeten in engeland!
Het ontbijt. Dat is het grootste verschil.
Over het algemeen is het eten in Engeland wat droger. Vlees is belangrijker. Men eet daar ook meer dan in Nederland.

Om 10:00 een cornish pasty met een pintje, dat vind men daar niet vreemd. Doperwtjes puree is normaal. Veel soorten cake en gebak. Brood smaakt daar als brood dat nog afgebakken moet worden. Toast natuurlijk en HEEL VEEL thee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doperwtjes puree (mushy peas), een algemeen 'extra' bij fish 'n' chips... Best wel lekker 2x per jaar... :)
Engelsen nemen ook geen tijd om te eten (en fatsoenlijk te kauwen), het wordt met razende snelheid 'naar binnen geschoven'.
De engelsen smeren overal room en vet in.
Ik heb een half jaar in engeland gewoond en heb er geen enkele keer lekker gegeten, behalve het ontbijt dan, dat was prima, maar verder is de engelse keuken bepaald niet geweldig te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. De Engelsen staan niet bekend om verfijnde smaak/culinaire hoogstandjes. Maar ach, je went eraan. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, smaken verschillen - ik heb er 3 jaar gewoond en kom er nog enkele keren per jaar - 't eten is heerlijk!
Om maar even te beginnen bij het ontbijt: Ze zouden niet snel een boterham kaas of ham nemen zoals wij.
Liever nemen ze toast met jam/marmite of toast met een gekookt eitje. Ook ontbijten ze veelal met cornflake's (allerlei soorten).
Hun lunch bestaat veelal uit iets makkelijks uit blik (knakworstjes/spam etc.), dit wordt op brood gegeten ... of iets in de geest van kant en klare spaghetti uit blik of pak.
Door de week wordt er niet vaak echt gekookt ... er worden vaak wat blikken vlees en groente open getrokken, aardappeltje in de magnetron en klaar is kees.
Op de zaterdag wordt er meestal een typisch engels ontbijt gemaakt met: bacon, worstjes, witte bonen in tomatensaus, gegrilde tomaten, gebakken-, gepoachte- of roergebakken eieren, gebakken bloedworst (ja écht), gebakken aardappelen en misschien ben ik nog wat vergeten, maar dat was het wel zo'n beetje.
Zondag is 'the day' ... dan moet er een echt gekookt worden, of ze gaan naar de pub voor een 'sunday dinner' rond een uur of 12 's middags, dus eigenlijk onze lunchtijd.
De pub bereidt een typisch engelse 'dinner' met allerlei 'roasts' (varkens, kip, lam, beef), hierbij wordt geserveerd: meerdere soorten groenten, vaak 'baked potatoes' (worden in de oven gelegd bij het vlees), aardappelpuree, friet, yorkshire puddings (typisch engels ... lijkt op een groot poffertje en is lekker met jus erin) en 'stuffing' ... dat wordt ook wel klaargemaakt in kip/kalkoen, maar het lijkt een beetje bij de engelse maaltijd te horen (vooral met kerst) en dus maken ze het vaak ook een keertje wanneer het geen kerst is.

Toetjes ... sorry, ben ik niet van op de hoogte ...ik denk puddings (ik neem ze nooit)?

Verder heb je heel veel hartige taarten in het engelse menu. Deze kunnen gegeten worden tijdens lunch en diner, al dan niet met groente, maar meestal zit dat erin verwerkt. Mijn favo is trouwens de Cornish Pasty .... mmmm ... (kwijl)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve van het ontbijt weet ik niks van het echt Engels eten. Het ontbijt met worstjes en baked beans en scrambeled eggs.
Nou ja, dat gaat nog.
Ik heb een keer kidney pie geprobeerd. Ik kan het iedereen ernstig afraden!!!

Mijn vriendin in Nieuw Zeeland kookt het avondeten op zijn Engels: altijd 5 soorten groenten, en gewoon gebraden vlees, zoals wij dat eten. (een aardappel wordt ook geteld als groente).
Verder voor de lunch zijn kleine pannenkoekjes: pancakes heel populair. Er wordt van allerlei op gedaan: room en jam en roomboter.

English tea is natuurlijk heel bekend:
Allerlei lekker zoete dingen, met ongeslagen room.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo Gast 12578,
Zoals je bij de mooie antwoorden hierboven lees zijn er héél veel verschillen !

Wat ik een mooi verschil vind is dat wij Paling eten, dat zie je een Engelsman nooit doen ! Dat vinden ze een slang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echt engels ontbijt, met bacon and eggs, sausages en toast geeft je genoeg power om de lunch met sandwiches (zoals wij de boterham met kaas of worst kennen) over te slaan. Het avondeten is vrij vet en een mooi biefstukje zoals wij die kennen heb ik er nog nooit gegeten. Vandaar dat wij liever de Burger King of een Fish en Chips Bar opzochten. Met een verhoogd cholesterol gehalte verlieten we Engeland na onze vakanties, maar voor de rest is het een super land en de ontbijtjes die zijn helemaal super!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij nederlanders eten meestal heel snel, en engelse doen het veel uitgebreider, zoals je in de antwoorden hiervoor waarschijnlijk al hebt gelezen. ook maken wij nederlanders stampot door alles door elkaar te gooien, en engelse eten alles los, dus losse aardappelen, en losse andijvie bijvoorbeeld. sommige nederlanders eten het ook los, maar de meesten eten het als stampot. in engeland kun je ook "fish and chips" bestellen, en als je dat besteld dat krijg je vis met patat, maar daar doen ze er niet net als bij ons een sausje bij, nee hun doen er azijn overheen. voor de rest heb je heel veel aan de andere antwoorden, want er zijn natuurlijk heel veel verschillen, maar alles van wat ik heb gelezen is dit een goede toevoeging van nog wat verschillen. ik hoop dat je er wat aan hebt.