Kan je rauwe vis eten ?

Sommige vissoorten eten wij al rauw maar zit hier in nu ook salmonella ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
45.5K

Het beste antwoord

Zeevoedsel dat je uitstekend rauw kunt eten is bijvoorbeeld zalm, tonijn, makreel, horsmakreel, griet, haring, surfmosselen en St. Jacob’s schelpen. Vooral de meeste vette vis, zoals zalm, maar ook de vette variant tonijn en makreel, zijn rauw erg lekker.
Rauwe vis eten is volstrekt ongevaarlijk als je jezelf aan een aantal regels houdt. Zo mag je nooit de ingewanden van de vis eten, mag je de vis niet zelf vangen, maar moet je deze bij de visboer halen, en kan je het beste kweekzalm of rode tonijn kopen. Je kunt natuurlijk ook sashimi eten in een Japans restaurant. Houdt je jezelf aan deze regels, dan heb je geen gevaar van parasieten te duchten. Eet je verse rauwe vis, en doe je dat regelmatig, dan kan je lichaam uitstekend omgaan met de natuurlijke, kleine hoeveelheden bacteriën die er in zitten.
Rauwe haring is (net als kabeljauw) overigens altijd eerst bevroren geweest, omdat dit wettelijk verplicht is (Want haring kan nogal eens haringworm bevatten, welke onschadelijk gemaakt wordt door de vis 24 uur diep te vriezen).
Het is waar dat rauwe vis thiaminase bevat, en dat wanneer je dat stuk rauwe vis opeet, de dan ‘vrijkomende’ thiaminase de vitamine B1 afbreekt die ook in dat stuk vis in je mond aanwezig is. De hoeveelheid vitamine B1 die dan verloren gaat is echter maar klein; door slechts 1 stuk fruit te eten heb je dat verlies al weer goed gemaakt.
Er zijn drie soorten parasieten die in vis aanwezig kunnen zijn; trematoden, nematoden en lintworm (cestoden). Salmonella komt er niet in voor.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind op internet idd niks over salmonella in vis alleen iets over listeria
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je hem zelf niet mogen vangen?

Andere antwoorden (4)

Salmonella kan inderdaad voorkomen in vis, maar vrijwel altijd beperkt zich dit tot garnalen.
Bovendien is de salmonella in vis minder gevaarlijk dan die in vlees:
Salmonella ENTERITIDIS is sinds enkele jaren de meest voorkomende Salmonella-besmetting bij de mens. Ze ontstaat meestal door het eten van besmet vlees van pluimvee of van besmette eieren.
Deze is het gevaarlijkst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, da's waar.
Nee. Er zitten ziekte verwekkers in rouwe vis. De vis die wij hier als rauw voorgeschoteld krijgen is tot - 70 graden afgekoeld geweest. Ook de haring. Vis die je zelf vangt moet je goed verhitten. Vis eten zo als Gollem dat doet in the lord off the rings, is niet aan te raden.

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie. Visoorten die bedoeld zijn om rauw geconsumeerd te worden, moeten 24 uur, ingevroren worden op een temperatuur van -20°.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mwah... het ligt er meer aan uit welke wateren je een vis vangt. We zijn geëvolueerd uit dieren die hun voedsel gewoon rauw aten. Het kan best...
Natuurlijk kan dat; weleens van sushi gehoord? Dat is rauwe vis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het in Nederland niet doen. In vis zitten kleine wormpjes, die vanuit je maag door je hele lijf migreren en je naar een gruwelijk einde brengen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bekend zijn bijvoorbeeld de kabeljauw wormen:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/07/ah_kabeljauw_heeft_wormpjes.html