Waarom worden pinda's noten genoemd?

Waarom worden pinda's vaak aangeduid als "noten" in bijv. apenootjes, borrelnootjes terwijl het peulvruchten zijn? En waarom zijn pinda's eigenlijk geen noten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (6)

Dit is allemaal een beetje wazig, Net zoals(zie mijn vraag over groeten en fruit). Pinda's worden gezien als noten en het is zo normaal geworden omdat het er ook wel op lijkt. Er zijn allemaal regels voor wat groenten/vruchten of noten zijn, maar deze zijn in de loop de tijd allemaal een beetje vervaagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is met noten hetzelfde als met groente en fruit. Er is een verschil tussen de strikt biologische term en de culinaire term. Strikt genomen is een noot een vrucht waarvan de buitenwand zeer hard is geworden. Daarmee is een pinda (zaad uit een peul) of een amandel (zaad uit een vrucht) geen noot. Zelfs een walnoot doet niet mee in dit rijtje. Culinair gezien echter noemt met harde nootachtige voedingswaar al gauw een noot. (pijnboompitten dan weer niet)
Zelfde geldt voor groente en fruit. Fruit is een culinaire term terwijl een vrucht een iets andere definitie heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovengenoemde antwoorden plus:
De oorspronkelijke naam van pinda's is aardnoten;
Het verschijnsel pars pro toto (een deel noemen om het geheel aan te duiden) en dan houd je noten over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pinda is gewoon een noot: In het Engels zeggen ze peanut, bijvoorbeeld. Voor mij is het een noot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is het niet http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinda
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de biologen zullen wel gelijk hebben. Maar als iets aals een eend kwaakt en als een eend loopt, dan moet het haast wel een eend zijn.
apenootjes, omdat ze aan de aapjes in de zoo worden gegeven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pinda's zijn geen noten, omdat het - zoals je zelf al zegt - peulvruchten zijn. Daar zijn bepaalde criteria voor.
De pinda is een tweezaadlobbige vlinderbloemige, de vrucht groeit in een peul (met meestal 2 vruchten).
Dat maakt dat het ingedeeld wordt bij de peulvruchten.

En waarom men ze noten noemt, mja, dat is domweg zo gegroeid. Terwijl 'borrelbonen' toch ook best goed bekt ;-)