mijn zoon heeft ondergewicht.Hoe kan hij het beste aankomen?

Heeft bijna alles geprobeerd .Van friet tot veel eten.Niets hielp.
Waarschijnlijk een hoge verbranding.Iemand andere suggesties?

Weet jij het antwoord?

/2500

De hoofdvraag is: Hoe oud is je zoon. Leeftijd tussen 13 en 20 waarschijnlijk? Een groeispurt & zeer snelle verbranding. In principe niets om je zorgen over te maken als hij wat dun is. Ben ik ook bijna 10 jaar lang geweest. De manier waarop ik de spieraal doorbroken heb was een zomer lang zwaar fysiek werk doen en meer dan 2 keer de dagelijkse hoeveelheid calorien gegeten. Advies: Veel sport & goed eten; meer kan je niet echt doen. En niet op calorien kijken, maar gewoon stouwen. Of accepteren dat hij wat aan de lichte kant is. Nu, 15 jaar later, geen enkele moeite om gewicht vast te houden. ;)

Ben je al eens bij een dietist geweest? Die hebben vaak een goed advies. Hou verder gewoon aan: Eet als je honger hebt, en stop als je genoeg gegeten hebt. Mijn broer is net zo, hij is heel lang en heel dun. Vanaf de puberteit al geweest. Waarschijnlijk gaat het wel beter als hij wat ouder wordt. Probeer wel gezond te blijven eten, liever een extra boterham, dan koekjes of een zak chips.

Is het een probleem van de zoon of van een bezorgde moeder? Sluit uit over er onderliggende oorzaken zitten en ga daar niet te spastisch mee om. Misschien was de vader vroeger in zijn jeugd ook zo mager. Het kan constitutie zijn en vaak komt er na de pubertijd en later een kanteling. Maak er geen probleem van tenzij er duidelijk een probleem is. Dan is het raadzaam om naar een professional te gaan.

Als hij aan MOET komen, dan moet dat onder begeleiding. Dus door een huisarts i.c.m. een diëtist. Als het nog redelijk vrijblijvend is, dan geldt inderdaad: gezond blijven eten, maar wel calorierijk. Plantaardige olie, koolhydraten (brood, pasta, rijst).

Als mensen willen beginnen met bodybuilding is het vaak handig als ze een maandje geforceerd aankomen, zodat de spieropbouw daarna beter werkt. Wat deze mensen in hun dieet hebben is o.a. Na de maaltijd hun maag vullen met pinda's(liefst ongezouten) veel kwark eten, en als het echt heel ernstig is hebben ze bij de meeste grotere sportwinkels wel voedingssupplementen. Alleen dan is de vraag nog hoe oud je zoon is, ik had op men 18e zelfs nog ondergewicht, maar dit kwam omdat ik in de groei was. Ik zou je zoon alleen maar aan laten komen als het echt 'vel over been' is. Voor meer tips zou je eventueel ook wel even op bodybuild forum kunnen kijken.. Die weten preciezere diëten. Deze link zal je hopelijk wel iets verder helpen;

Zo lang hij gezond is en zich niet constant moe voelt, is er geen enkele reden om tegen heug en meug aan te komen. Kennelijk heeft zijn lichaam dan een evenwichtssituatie bereikt die voor hem goed werkt. Als hij wel klachten heeft door zijn ondergewicht, kan hij het beste een verwijzing naar een diëtiste vragen.

Neem contact op met je huisarts of een dietist. Zij kunnen onderzoeken of het gewicht van je zoon bij hem hoort of dat er een andere oorzaak is. Ga niet zelf van alles proberen, dat is juist slecht voor het lichaam. Mijn dochter is ook zeer dun, school heeft me zelfs al aangesproken over anorexia. Ik ben naar de huisarts gegaan en we controleren nu iedere drie maanden haar gewicht en lengte. Nu we dit in kaart hebben gebracht, hebben we gezien dat onze dochter wel groeit en niet afvalt. Onze dochter is dus gewoon zo.... succes met je zoon!

Zolang hij sport/beweegt, gemiddeld eet en drinkt en zich gezond voelt zou ik mij inderdaad geen zorgen maken. Vet gaan eten is geen optie, je vaten slibben dicht en dat is helemaal geen goede zaak en op den duur zelfs gevaarlijk. Normaal de schijf van 5 aanhouden en gedoseerd en gevarieerd eten! Ik zou wel bij een bezoek aan een schoolarts vragen of verwijzing naar een diëtiste noodzakelijk is maar ga ervan uit dat hij verder gezond leeft en eet! Onze zoon is 11 en heeft maatje 110 zwembroek, je zoon is dus niet de enige :-)

Je vertelt niet hoe oud je zoon is, hoe lang hij is en hoe zwaar hij weegt. Dat zijn toch minimaal drie dingen die je moet weten om enigszins te kunnen vaststellen of en in welke mate er sprake is van ondergewicht. Niettemin, ga altijd in de eerste plaats voor een gezonde leefstijl. Ik merk maar al te vaak dat gewicht als de belangrijkste graadmeter voor gezondheid wordt gesteld en dat is niet conform de wetenschappelijke werkelijkheid. Zowel bij (vermeend) onder- als overgewicht hoort daar kennelijk de neiging bij om te vervallen in ongezonde voedingspatronen. Doe dat niet! Daardoor loop je juist de kans op tekorten vanwege de eenzijdigheid van de voeding. Het beste voor het menselijke mechanisme is gezonde voeding conform de gebruikelijke normen: volwaardig, volkoren, weinig tot geen suiker, niet te bang voor vet maar ook weer niet teveel, geen junkfood en liever een stukje kaas, wat noten dan zoetigheid als tussendoortje, Een goed ontbijt om de dag mee te beginnen met daarbij een gezonde portie lichaamsbeweging. Daarnaast kun je natuurlijk altijd denken aan het uitsluiten van schildklier- en dergelijke afwijkingen. Is dat al gedaan dan moeten jij en je zoon zich misschien wat minder zorgen maken.

Volle melk en andere volle zuivelproducten. Veel koolhydraten: brood, pasta, crackers en zo mogelijk volkoren producten zodat er ook wel goede koolhydraten binnenkomen. Ook zijn dit 'langzame' koolhydraten. Mogelijk dat hij er dan langer aan kan hebben en het lichaam overige koolhydraten, suikers en vetten zal opslaan. Bananen zijn gezond en hebben ook vrij veel koolhydraten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100