Is thee gezond of ongezond? Zit in theezakjes meer looizuur dan in losse thee?

Ik had ook een vraag gesteld over paardekastanje-extract. Iemand zei mij, dat daar looizuur in zit en dat looizuur veel nuttige voedingsstoffen onbruikbaar maakt. Looizuur geeft kennelijk ook een branderig gevoel op de maag. In de meeste theesoorten zit looizuur. Misschien met uitzondering van (onder meer?) rooibosthee. Ik drink thuis veel thee, maar dan bijna altijd los uit pakken. Daar krijg ik weinig problemen mee met maagzuur, hoewel ik vaak veel en sterke thee drink. Als ik bij vrienden thee drink uit zakjes, krijg ik dikwijls een branderig gevoel. Daarom denk ik, dat in theezakjes relatief meer looizuur zit dan in losse thee.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik drink ook wel sterke zwarte thee uit pakken, zoals Ostfriesen Mischung, zonder melk. Daar krijg ik nauwelijks problemen mee. Ik krijg eerder zuur op de maag door gewone theezakjes bij vrienden van mij. Hoe kan dat?

13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Thee bevat helemaal geen looizuur, maar wel polyphenolen die in het Engels tannines heten - maar dat is niet wat wij met looizuur bedoelen.
De hoeveelheid tannine kan per thee verschillen: hoe jonger de thee geplukt wordt, hoe meer tannine. Daarnaast maakt de bodem waarop de thee groeit ook uit, er zijn Chinese regio's waar thee groeit die nagenoeg tanninevrij is. (Vergelijk het met druiven en hun regio's).

Dus wat het verschil maakt? Misschien de manier van theezetten, of misschien zit er in de theezakjes thee die van jongere pluk is en dus meer tannine bevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepaalde soorten thee zijn in elk geval supergezond!
En dan doel ik op thee van versgeplukte (onbespoten)
- pepermunt
-brandnetel
-kamille
- tijm
- citroenmelisse
- venkel
Enzovoort! Daar zit niets verkeerds in, alleen maar reinigend of genezend materiaal.
En het is ook nog hartstikke lekker. Vooral als je het wat zoet met zoethout.