Kan Hypoallergene flesvoeding helpen om koemelkallergie vast te stellen?

Er bestaat een vermoeden dat mijn dochtertje van 8,5 maand koemelkallergie heeft. Vandaag sprak ik mijn huisarts en hij adviseerde mij over te stappen op hypoallergene flesvoeding (ik gaf de Nutrilon Standaard 2). Meteen Nutrilon Hypoallergeen 2 gekocht en net een flesje gegeven. Dit moet ik 2 weken volhouden en als de klachten verminderen of wegblijven, dan heeft ze vermoedelijk een koemelkallergie. Maar nu lees ik net op internet dat het helemaal geen zin heeft om deze voeding te geven wanneer je baby al normale flesvoeding heeft gehad in haar leven. is dit zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Hallo.
Mijn zoontje heeft ook een koemelkallergie gehad.
Maar met hypoallergeen kom je er echt niet achter als je kindje echt een koemelkallergie heeft dan schreeuwt hij/zij nog de hele dag.
Bij mijn zoon was het zo ik gaf hem eerst borstvoeding en ik dronk veel melk, toen ben gestopt en hypoallergene gaan geven maar dat maakte echt geen verschil, hij bleef de hele dag en nacht maar schreeuwen. Toen ben ik naar mijn huisarts gegaan en zei hij van probeer eens pepti. Dat hielp super goed om het toen vergoed te krijgen van het CZ heb ik toen de helft pepti en de helft hypoallergene voedinging moeten geven. Toen bleef hij nog alleen maar huilen, na 2 dagen merk je normaal al verschil maar dat was bij mijn zoon niet hij bleef maar huilen en zo testen ze of er een koemelkallergie is dus snap niet dat ze tegen u zeggen dat u hypoallergeen moet geven aan u kindje.
Hoop u genoeg te hebben geinformeert.

Toegevoegd na 40 minuten:
Als het echt een koemelkallergie is komen ze er zo het beste achter om gelijk de pepti te geven.
Mijn zoontje bleef maar huilen zeg maar schreeuwen van de pijn. Toen ben ik de pepti gaan gebruiken echt echt na de 2e fles merkte ik al verschil. En de dokter kon het snel vast stellen omdat zijn neef ook een koemelkallergie heeft gehad. Dus als iemand in u familie het ook heeft dan ken u zeker vast stellen dat het koemelk is ja. Zo denken dokter volgens mij. Ik hoop voor u dat het echt helpt maar zal wel de pepti gaan gebruiken en niet die hypo als u was want dat is niet echt voor koemelkallergie. En u krijgt hem vergoed van u zorgverzekeraar als het echt om een koemelkallergie gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee,
ik heb het vroeger ook gehad. maar bij mij werd het vastgesteld met PEPTI dat nou dus Nutrilon heet dus het heeft nut hoor!! binnen drie dagen had ik geen klachten meer! en daarvoor had ik al gewone flesvoeding gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht dat je pepti pas mocht gebruiken wanneer de allergie is vastgesteld?
Als je kind een voedselallergie heeft, is de enige manier om dit te achterhalen een bloedtest te doen. Doorgaans wordt dit niet gedaan omdat het geld kost (lange leve de verzekeraars!), en in plaats daarvan wordt het geadviseerd om een andere voeding te proberen. Als het probleem ophoudt, dan gaat men er van uit dat een allergie de oorzaak was (en vaak is dat ook zo hoor, maar lang niet altijd!)
Maar goed, nu antwoord op je vraag: als je kind een échte allergie heeft (geen "intolerantie", maar een regelrechte allergie), dan heeft zijn immuunsysteem al contact gehad met koemelkeiwitten, en zal hij waarschijnlijk zijn hele leven hiertegen reageren. Helaas! Soms, vaak na de puberteit, wordt het immuunsysteem 'volwassen' en kunnen de klachten minder worden of zelfs verdwijnen, maar dat is zeer onzeker.
Hypoallergene voeding bevat dezelfde koemelkeiwitten als normale voeding, maar deze worden met behulp van enzymen in kleine stukjes "geknipt" (deze stukjes heten 'peptiden', vandaar de naam van het product), die minder snel worden herkend door het immuunsysteem, en dus geen allergische reactie veroorzaken. Als je kind héél erg allergisch is, dan zal dit niet helpen en is het beste om voeding op basis van plantaardige eiwitten te proberen.
Maar als er slechts sprake is van een milde allergie, dan kan dat prima helpen. Kwestie van proberen.
Heel veel sterkte en succes!