Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zit er geen knapperig korstje meer op brood?

Waar ik ook brood koop, bij de bakker, of verschillende supermarkten, nergens vind ik brood waar een lekker korstje op zit. De kostjes die op het brood zitten, zijn taai.

Ritsuka
6 uur geleden
Moet je naar Duitsland gaan
ronron1212
6 uur geleden
Voor brood een eind rijden hoor.
erotisi
6 uur geleden
Er kan nog steeds brood met een knapperige korst worden gebakken, maar veel brood dat je tegenwoordig in supermarkten én bij veel bakkers koopt verliest zijn krokante korst door veranderingen in productie, verpakking en ingrediënten. Hieronder de belangrijkste oorzaken: Waarom brood tegenwoordig vaker een taaie korst heeft 1. Brood wordt sneller en heter afgebakken Veel broden worden in moderne ovens korter en heter gebakken om tijd te besparen.
Dat geeft wel kleur, maar de korst droogt minder diep uit, waardoor hij snel zacht wordt. 2. Vochtige verpakking Brood wordt vaak warm verpakt of in plastic zakken gestopt.
Als warm brood wordt verpakt, komt het vocht uit de kruim (binnenkant) vrij en wordt de korst weer zacht. Zelfs papieren zakken laten vaak net genoeg vocht circuleren om de korst te laten verslappen. 3. Toevoegingen die de korst verzachten Veel broden bevatten tegenwoordig: enzymen emulgatoren mouten suikers vetten Deze houden het brood langer “vers” (zacht), maar ze maken de korst permanent minder krokant. 4. Hogere luchtvochtigheid in winkels en bakkerijen Moderne koel- en ventilatiesystemen zorgen voor een hogere luchtvochtigheid.
Krokante korsten zijn daar zeer gevoelig voor en worden snel taai. 5. Afbakbrood en bake-off systemen Veel bakkers en supermarkten gebruiken bake-off (voorgebakken brood dat ter plekke wordt afgebakken).
Afbakbrood krijgt wel kleur, maar de korst is veel minder droog dan bij traditioneel brood → sneller taai. 6. Consumentenvoorkeuren zijn veranderd Een grote groep klanten prefereert zacht brood (makkelijker te snijden, langer houdbaar).
Veel bakkers passen hun receptuur en bakproces daarop aan. Hoe vind of maak je wel een echt knapperige korst? Zoek naar broodsoorten die wél traditioneel worden gebakken desembrood (echte, langzaam gerezen) rustiek vloerbrood Franse baguettes van ambachtelijke bakkers steenovenbrood Deze worden vaak heter en langer gebakken, mét natuurlijke ingrediënten. Thuis korst terugkrijgen Als de korst is versoft, kun je die thuis weer krokant maken: Oven voorverwarmen op 200–220°C Brood 5–10 minuten in de oven (eventueel een klein schaaltje water erbij voor stoom) De korst wordt weer hard en knapperig
Abcde
5 uur geleden
Jammer dat Gwen weer snel een antwoord moest geven. Wij kochten ons brood voorheen bij een restaurantje in de buurt, die het zelf bakten. Nu zijn we verhuisd en hebben we nog geen goed brood kunnen vinden. Duitsland is te ver weg helaas.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Het gebrek aan een knapperig korstje op brood kan aan verschillende dingen liggen. Vaak komt het door de bereidingswijze of ingrediënten die worden gebruikt.

Veel supermarkten en zelfs sommige bakkers gebruiken tegenwoordig broodmixen en snelle methodes om brood te bakken, wat resulteert in een minder stevige korst.

Daarnaast kan het ook aan de verpakking liggen. Brood wordt vaak verpakt om het langer vers te houden, maar dat kan de knapperige korst zacht maken door vocht.

Een tip zou zijn om te kijken naar ambachtelijk gebakken brood of zuurdesem, omdat dat vaak nog die lekkere korst heeft.

Wie heeft ervaring met het vinden van echt knapperig brood? Hebben jullie tips waar je het beste brood met een korstje kunt kopen?
(Lees meer...)
Eigenlijk kun je ons brood verdelen in twee hoofdgroepen: gistbrood en desembrood.
Natuurlijk zijn er ook nog andere soorten brood, bijvoorbeeld gebakken met soda, kiembrood en er zullen vast nog meer varianten bestaan. Maar, gist en desem zijn de twee hoofdgroepen.

Heel veel bakkers bakken hun brood uitsluitend met gist. Al koop je een brood met vezels, heel veel soorten zaden etc., dit brood blijft heel luchtig en verliest snel de knapperige korst. Daarvoor hoef je dit brood geeneens warm in de zak te doen.
Ik heb altijd het gevoel dat ik niks gegeten heb.
Alsof ik letterlijk lucht eet.

Zoek naar een bakker in jouw nieuwe woonplaats die desembrood verkoopt.
Dit brood is veel steviger en heeft wel die knapperige korst.
Maar, niet elk desembrood is een goed desembrood. Een goed brood wordt gemaakt met een eigen desemcultuur van de bakker, niet met desempoeder dat ook kant en klaar te koop is.

Vergelijk het met Duits brood.
De meeste bakkers maken daar hun eigen desem.
Zelfs de broodjes zijn op het eind van de dag nog knapperig.
(Lees meer...)
4 uur geleden
Abcde
3 uur geleden
Bedankt, ik heb zuurdesembrood geprobeerd, maar hier, ook daarmee geen succes. Ik denk erover zelf brood te gaan bakken, maar of het dan lukt? Eerst nog maar iets verder zoeken dan.
KleinDuimpje
2 uur geleden
Jammer,
Let er wel op dat gistbrood met een beetje desempoeder ook verkocht mag worden als desembrood.
Ik weet niet of er een bakker in jouw buurt is met zijn eigen desem. Dan heb je een heel ander brood.
Succes!
KleinDuimpje
2 uur geleden
Hier de uitleg van desem (dus geen kant en klare desempoeder)
https://debroodbakschool.nl/12-vragen-desemstarter Mocht jezelf gaan bakken, een eigen desem maken is veel lekkerder en rogge toevoegen aan het deeg draagt ook bij aan een knapperige korst.
KleinDuimpje
een uur geleden
https://bakkerwek.nl/over-wek/ Bij mij in de buurt.
Zij maken echt desembrood.
Zonder gist en/of desempoeder. Zo iets moet je hebben…..
Abcde
een uur geleden
We wonen nog niet zo heel lang hier, dus kennen ook nog niet alle bakkers uit de omgeving. We hopen nog een goede te vinden, nou ja, eentje die brood bakt wat wij lekker vinden en doen daar ook echt moeite voor. Je hebt me al een eind op weg geholpen, ik denk nu te weten waar we op moeten letten. Hartelijk dank.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing