Is volkoren basmatirijst 25 minuten koken net zo gezond als basmati volkoren met 45 min kooktijd?

Beste mensen,

Ik heb basmatirijst volkoren van Tilda gekocht met 25 minuten kooktijd. Staat ook op het pak. Dan krijg ik een fijne droge korrel wat ik lekker vind.

Echter ik heb ook een keer basmatirijst volkoren van een ander merk gekocht en die had 45 minuten kooktijd, maar die vond ik veel plakkeriger (meer naar zilvervliesrijst wat ik niet lekker vind in b.v. nassi.
Mijn vraag is of die van 25 minuten bewerkt is en daardoor minder gezond, maar wel weer gezonder dan de witte variant of is die van 45 minuten kooktijd helemaal onbewerkt en daarom gezonder (maar voor mij wat minder lekker, want geen droge losse korrel)

10 maanden geleden
1.2K
AnnBoo8146
10 maanden geleden
Ik betwijfel of de basmati rijst, die je 45 minuten moet koken, terecht basmati rijst wordt genoemd. De normale kooktijd van basmati rijst is namelijk tussen de 15 en 25 minuten. Het kan natuurlijk ook zijn, dat de fabrikant een onjuiste kooktijd op de verpakking heeft afgedrukt.
https://www.reishunger.com/nl/kennis/article/552/hoe-lang-moet-je-rijst-koken

Antwoorden (1)

Ja, deze is net zo gezond. Gemiddeld is de kooktijd voor deze rijst zo'n 30 minuten. Sommige merken kunnen kortere of langere tijden voorstellen, afhankelijk van de hoeveelheid water en de gewenste textuur. Je zou kunnen proberen of de basmatirijst met kooktijd 45 minuten een drogere korrel krijgt bij een kooktijd van 25 minuten.
.
Als rijst bewerkt wordt, gebeurt dit doorgaans door een snelkookproces: de rijst wordt voorgekookt en daarna opnieuw gedroogd. Tijdens dit drogen worden de korrels enigszins gekneusd. In gekneusde staat nemen ze beter vocht op. Door dit proces is de rijst sneller klaar.
Toegevoegd op 31 juli 2023 07:45: tekst
SimonV
10 maanden geleden