Welke steenvruchten bevatten minder blauwzuurglycoside amygdaline dan amandelen?

Amandelen schijnen het giftige blauwzuurglycoside amygdaline te bevatten. Nu las ik dat deze stof ook in andere steenvruchten voorkomt. Welke steenvruchten bevatten minder blauwzuurglycoside amygdaline dan amandelen?

een jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Er zijn twee soorten amandelen: zoete en bittere. Bittere amandelen bevatten circa 2-3% van het giftige blauwzuurglycoside amygdaline. Zoete amandelen bevatten daarentegen vrijwel geen amygdaline
De amandelen die in de winkel of op de markt te koop zijn, zijn vaak zoete amandelen en vormen geen probleem
Toegevoegd op 13 april 2023 04:42: tekst
fremar
een jaar geleden
Afgezien van abrikozen, bevatten alle andere steenvruchten minder blauwzuurglycoside amygdaline. De hoeveelheid varieert echter sterk, zowel tussen verschillende soorten steenfruit als zelfs binnen dezelfde fruitsoort (bijv. kersen van de ene boom versus kersen van een andere boom of geografische locatie).
SimonV
een jaar geleden
Paddestoelen, pruimen, abrikozen, kersen, peren, appels, perziken, nectarines, kiwi's en citroenen bevatten minder blauwzuurglycoside amygdaline dan amandelen.
10 maanden geleden