Nee. De prijs van goedkope producten heeft in veel gevallen niets te maken met hoe gezond of ongezond het product is.
Het enige verschil tussen de producten van de A- ten opzichte van de B-categorie is vaak dat de A-variant een marketingstrategie heeft. Dit is de reden waarom deze duurder in de schappen ligt.
Over het algemeen kan je zeggen dat er weinig verschil tussen het A- en B-merk zit. Soms zal het A-merk beter zijn, soms het B-merk. Dit zal per product verschillen.
Twijfel je voor welk product je moet gaan? Check altijd even de verpakking, tipt de voedingsdeskundige.
Wil je voor de gezondste keuze gaan? De beste producten in de supermarkt zijn veelal onbewerkte producten. Denk aan: groente, fruit, vlees, vis, eieren, vleesvervangers, bonen, noten, zaden.
.
Halvarine
Vergelijk je Blue Band halvarine met die van AH, dan bevat Blue Band ook vitamine B1, B2, B6, foliumzuur en B12. Maar daarmee is de halvarine van AH nog niet ongezond.
.
Vergelijk je geen A- en B-merken dan ligt het antwoord anders. De goedkoopste etenswaren zijn vaak niet de gezondste, integendeel. En gezonder eten steeg de afgelopen jaren sneller in prijs. Opvallend is dat snoep en ijs in 2020 goedkoper waren dan tien jaar geleden. Het zijn de sterkste dalers in prijs. Snoep werd 4,1 procent goedkoper en ijs zelfs 7,7 procent.
Bijna één op de drie Nederlanders geeft momenteel aan minder gezond te eten nu goede producten duurder zijn geworden als gevolg van de hoge inflatie.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Ik vind 'nee' te kort door de bocht.
SingingCoyote13
een jaar geleden
ja maar de duurdere merken hebben vaak die extra''s zoals vitamines en die blijken ook weer schadelijk te zijn als je ze niet nodig hebt https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten/risico-s-voedingssupplementen
Soms. Er is geen goed algemeen antwoord mogelijk.
Goedkopere levensmiddelen worden gemaakt met goedkopere ingrediënten; sommige van die goedkope ingrediënten zijn ook minder gezond. Veel goedkope producten bevatten veel (goedkoop) suiker en zout, ook (goedkope) zonnebloemolie is omstreden. Als het gaat om bv toegevoegd vitamine B12 is cyanocobalamine goedkoper dan hydroxocobalamine, maar de laatste wordt waarschijnlijk beter opgenomen.
een jaar geleden