Zijn er goede calorieën?

Laatst las ik in gezondheid en wetenschap:de ene calorie is de andere niet
Betekent dit dat er slechte caliorieen zijn?
Is een calorie uit groente niet hetzelfde als een calorie uit bv chocolade?
Zal je van de ene groep cal. meer aankomen dan van de andere?

een jaar geleden
2.3K
TurfGraver
een jaar geleden
De calorieen zijn het zelfde, wat je er aan bonus bij krijgt (vitaminen, vezels e.d.) om ze in te nemen zijn verschillend.
TurfGraver
een jaar geleden
Toevoeging: van teveel (meer dan je vebruikt) aan calorieën kom je van aan. Los van hoe je aan deze calorieën komt. Maar om gezond en fit te zijn tellen calorieën alleen dus niet.
LeonardN
een jaar geleden
Begrijp je dat calorieën geen deeltjes zijn, zoals vetten, suikers, mineralen dat wel zijn?
Een calorie is een mate van energie. Daar zijn dus in die zin geen goede of slechte van.
Net zoals als je van een kilowattuur stroom niet kan vertellen of het nu groene of grijze stroom is. "Is een calorie uit groente niet hetzelfde als een calorie uit bv chocolade?"
Op zich wel. Maar als je je dieet enkel uit cholola laat bestaan dan zou je met 400 tot 500 gram chocolade daar al moeten zitten (2000-2500 kcal).
Dat zijn ongeveer twee repen chocola. Wel nu als je twee repen chocola eet en daarmee je dagelijks benodigde hoeveelheid calorieën binnenhaalt,
-mis je een hoop andere voedingsstoffen
-haal je teveel van bepaalde voedingsstoffen binnen
-is je honger voor de dag waarschijnlijk niet gestild (en zal je dus meer calorieën in willen gaan nemen) Vandaar dat het van belang is dat je gevarieerd/gebalanceerd eet.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Heeft meer te maken met je bloedsuikerspiegel en hele hormoonhuishouding te maken dan met aantal calorieën. Zoetigheid eten zorgt voor meer insulinepieken en kan je darmflora verstoren, wat ook van invloed is op je gewicht. Door de vezels in groente worden suikers in de maaltijd wat langzamer opgenomen.
https://www.ahealthylife.nl/14-manieren-om-insuline-verlagen/

Antwoorden (3)

Wat ze mogelijk bedoeld hebben is dat er voedingsstoffen zijn waar ons lichaam niet alle energie weet uit te halen. Zaagsel en andere harde vezels bijvoorbeeld. Of dat goed of slecht is? Als je eet om je bulimia te overwinnen heb je daar niet veel aan natuurlijk.
een jaar geleden
Strikt genomen zijn er geen goede of slechte calorieën; een calorie is een maat voor de hoeveelheid energie in een voedingsmiddel.
De term goede en slechte calorieën worden vaak overdrachtelijk gebruikt voor goede of slechte voedingsmiddelen. De mening mbt wat goed en slecht is verschilt natuurlijk, maar iha is junkfood enof voeding met veel suiker slecht: het lijkt er op dat je van suikerrijke voedingsmiddelen relatief meer aankomt: ver verbrand je, suiker sla je op als vet.
een jaar geleden
Ja zeker. Omdat er in fruit ook calorieën zitten.
een jaar geleden