kan ik ingevroren groente wecken ZONDER eerst te ontdooien?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3K
Amadea
2 jaar geleden
Wecken is het conserveren van verse levensmiddelen door ze na koken luchtdicht af te sluiten. Invriezen is een andere bewaarmethode. Ik snap de vraag niet.
LeonardN
2 jaar geleden
@Amadea Stel je voor:
Een set groentes heeft de status: ingevroren
Een tijd later heeft die zelfde set groentes de status: geweckt
Moet in die tussentijd de set groentes gekookt zijn? Ik zeg ja.
Inekez1
2 jaar geleden
Amadea vraagt zich wellicht af waarom je ingevroren groenten alsnog zou willen wecken. Nou, bijvoorbeeld om ruimte te maken in je vriezer voor andere zaken, om de groente langer houdbaar te maken, om ze sneller te kunnen gebruiken (potje open, opwarmen en klaar ipv eerst ontdooien en koken), of om potjes geweckte groente aan iemand cadeau te geven. Waarom de groente dan niet meteen wecken? Als je een grote moestuin hebt, is vaak alles tegelijk klaar om te oogsten. Een drukke tijd in het jaar, waarin het bovendien lekker weer is om de hele dag buiten te zijn. Dus groente en fruit oogsten, schoonmaken en hup in de vriezer. In de winterperiode, waarin er in de tuin niet veel te doen is, heb je dan rustig alle tijd voor tijdrovende klussen als wecken en jam maken.

Antwoorden (2)

Nee dat kan niet.

Als je wil wecken zal je de groente moeten koken. Een deel van het proces is namelijk het afkoelen wat voor de onderdruk zorgt, het andere deel het doden van micro-organismen door verhitting.

https://www.landleven.nl/inspiratie/lekker-eten/2014/januari/alles-over-wecken/

Wecken doodt micro-organismen door verhitting. Door het luchtdicht afsluiten van de potten en flessen wordt voorkomen dat er nieuwe kiemen in het product binnendringen. De etenswaren worden gedurende een bepaalde tijd verhit in dikwandige glazen potten. Tijdens het afkoelen ontstaat er onderdruk in de pot.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
Tijdens het wecken zal de groente koken en daarvoor zal het inderdaad eerst ontdooien. De vraag die eigenlijk gesteld wordt is volgens mij of dat ontdooiproces ook gewoon IN de weckpotjes kan plaatsvinden. Met het woord wecken in de vraag wordt denk ik het hele proces bedoeld (groente in de potjes doen, vocht erbij, ring en deksel erop, in pan water zetten, aan de kook brengen, uit de pan halen, laten afkoelen) en niet zozeer alleen het aan de kook brengen en laten afkoelen. Zoals jij de vraag beantwoord is het Nee dat kan niet, want de groenten zullen vanzelf ontdooien voordat ze gaan koken. En dus eigenlijk: ja je kunt bevroren groenten in die potjes stoppen. En dat moet je niet doen want dan gaan hoogstwaarschijnlijk de potjes kapot en anders ontstaat er alsnog een verkeerde verhouding groente-vocht-lucht in de potjes.
Nee, dat kan niet want bevroren groenten bevatten veel lucht die ingesloten zit in de bevroren cellen. Door invriezen wordt groente droger dan verse groente. Zou je die groenten in een pot doen, afvullen met vocht en dan afsluiten, dan sluit je dus ook de lucht op. Tijdens het wecken zou de groente wel gaan ontdooien, maar dan heb je na het wecken een laagje ontdooide groente onder in je pot en te veel lucht daarboven. Omdat er ook bij ontdooide groente wel een beetje lucht boven in de pot moet (niet de pot vullen tot aan de rand maar net iets daaronder), zou je kunnen denken om de pot met bevroren groenten dan juist wel tot de rand vol te gieten met vocht. Misschien komt dat dan uiteindelijk precies goed uit qua verhouding groente-vocht-lucht in de pot, maar dat zie je pas als het ontdooid is. Eerst laten ontdooien is dan wel zo handig.

Bovendien heb je grote kans dat je potten kapot springen als de inhoud heel koud is (bevroren groenten) en het water waar je het in gaat wecken juist warm. Om kapotte potjes te voorkomen dient het weckwater dezelfde temperatuur te hebben als de inhoud van de potjes. Daarna ga je het water pas verwarmen. Het hele proces gaat sneller als je de bevroren groente eerst laat ontdooien en dan gaat wecken in iets warmer water.

Als de bevroren groente nu in zakjes zit, kun je die zakjes wel in warm water leggen om de groente sneller te laten ontdooien. Waterdichte (plastic of glazen) bakjes kun je ook in een grote bak warm of lauw water laten drijven. Ontdooien IN een beetje vocht gaat echter sneller en aangezien je bij het wecken toch vocht moet toevoegen aan je groente lijkt me dat de beste optie. Dat vocht kun je ook toevoegen aan de zakjes of bakjes uit de diepvries (behalve aan kartonnen doosjes met bevroren groente uit de supermarkt).