Wat is beter voor je darmen, yoghurt of roeryoghurt?

Ik hoorde laatst van iemand dat roeryoghurt beter voor je is, maar ik heb kwa gezondheid geen verschil opgemerkt. Nou ben ik benieuwd naar wat de wetenschap zegt.

2 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Als dat magere yoghurt betreft maakt dat niks uit, voor de gezondheid is er geen verschil Gewone simpele magere yoghurt is sowieso een gezonde keus. Het doet er niet toe of dat links- of rechtsdraaiend, roer of stand is. Alleen bij darmklachten kan een speciale probiotische yoghurt het proberen waard zijn, maar het effect daarvan is nog niet bewezen.

Yoghurt in een pak is altijd roeryoghurt.

Bij het maken van standyoghurt krijgen de melkzuurbacteriën minder tijd om lactose om te zetten in melkzuur. Ook wordt een hogere temperatuur gebruikt en daardoor is standyoghurt steviger. Maar die structuur gaat weer verloren zodra je standyoghurt roert.
. . .
geen verschil. Gewone
Toegevoegd op 11 juli 2021 19:22: tekst
Amadea
2 jaar geleden
Heb je last van je darmen, dan kan je het best kiezen voor Biogarde.
Biogarde heeft andere melkzuurbacteriën toegevoegd gekregen dan gewone yoghurt en deze zorgen voor een mildere smaak.

Gewone yoghurt heeft voor de helft linksdraaiende melkzuren en voor de helft rechtsdraaiende. Niet de yoghurt, maar de bacteriën zijn namelijk links- of rechtsdraaiend. .Ze lijken op elkaar, alleen de stand die de atomen ten opzichte van elkaar innemen in het molecuul verschilt enigszins. Rechtsdraaiend melkzuur blijkt een gunstiger invloed op de darmflora te hebben.Van rechtsdraaiende yoghurt wordt gezegd dat deze makkelijker te verteren is. Biogarde heeft voornamelijk rechtsdraaiende melkzuren. Daarom reageren mensen met darmproblemen beter op biogarde.
amc
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk dat je vergeten bent je bron toe te voegen:
https://www.delevensstijl.nl/asjas-blog/artikel/verschil-tussen-yoghurt-biogarde-en-kwark
"
Deze bacteriën zorgen voor een wat mildere smaak. Gewone yoghurt heeft voor de helft linksdraaiende melkzuren en voor de helft rechtsdraaiende. Ze lijken op elkaar, alleen de stand die de atomen ten opzichte van elkaar innemen in het molecuul verschilt enigszins. Rechtsdraaiend melkzuur blijkt een gunstiger invloed op de darmflora te hebben. Biogarde heeft voornamelijk rechtsdraaiende melkzuren. Daarom reageren mensen met darmproblemen beter op biogarde.
" Maar even los van dat is er naast Biogarde en vast een aantal van die hippe lifestyle sites enig betrouwbaar onderzoek gedaan naar zulke claims? En wat was daarvan de conclusie?!
amc
2 jaar geleden
https://www.mmv.nl/voedingsmiddel/biogarde/
https://www.medischdossier.org/yoghurt-en-biogarde/ https://studylibnl.com/doc/1180051/biogarde--vifit-etc.--melkzuur-
Vooral deze laatste link is erg interessant! Lees het deel maar eens over kanker en rechtsdraaiend melkzuur...
<Verse Biogarde bevat dus meer rechtsdraaiend melkzuur dan yoghurt. Als Biogarde echter langer wordt bewaard ontstaat er steeds meer linksdraaiend melkzuur
Ruim voor de einddatum kopen dus wil je er echt profijt van hebben.
.