Waar komt vanillesmaak vandaan?

Ik heb dus toch de vanillepasta van Dr. Oetker gekocht omdat dat beter zou zijn dan de aroma. Op het etiket staat dat er 13% bourbon-vanille-extract en 1,5% geëxtraheerd vanillemerg in zit. Ik zou hier toch graag wat duidelijkheid over willen. Waar komt vanillesmaak vandaan? Wat maakt vanille vanille?

George23
2 jaar geleden
vanille is lekker
KarinH
2 jaar geleden
Het komt van de vanilleplant! Gr. Karin

Antwoorden (1)

Vanille is de gedroogde vrucht van de vanilleplant; een orchideeachtige plant die o.a. voorkomt in Mexico en op Madagascar. Vanille wordt gebruikt als specerij.
De lange, vlezige, onrijpe vruchten worden vochtig verhit en daarna gedroogd. In het fermentatieproces wordt de fijne geur en smaak verkregen. Daarna komt bij het bewaren de vanilline (de reukgevende stof) voor een deel in fijne kristalnaaldjes op de buitenzijde van het zwartbruine stokje.
De fijnste soort is Bourbon-vanille. Afkomstig van het eiland Réunion, dat vroeger Bourbon heette. Het Bourbon-vanillestokje wordt in goed gesloten kokertjes in de handel gebracht (ter voorkoming van het verlies van geur).
Bron: Culinaire encyclopedie Elsevier.