Zaterdag 11 april 2020 besteedde het TV programma Kassa aandacht aan het lot van de miljoenen kooikippen in Nederland. 1 Undercoverbeelden van Animal Rights speelden een belangrijke rol in de uitzending. Door het verbod op de kale legbatterijkooien in 2012 en het feit dat er in de grote supermarkten nauwelijks nog kooi-eieren in doosjes verkocht worden, zijn veel Nederlanders in de veronderstelling dat er in Nederland geen kippen meer in kooien opgesloten worden en dat er geen kooi-eieren meer in de handel zijn. Ook de sector zelf en de overheid portretteren liever de overige huisvestingssystemen, van scharrel met vrije uitloop tot biologische, dan het treurige bestaan van kippen in verrijkte kooi- en koloniekooisystemen.
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Zielig voor de kippen, maar kan je in Nederland anno 2021 nou wél of géén legbatterij-eieren kopen als consument?
Griffin
3 jaar geleden
"maar kan je in Nederland anno 2021 nou wél of géén legbatterij-eieren kopen als consument?"
Ik denk niet dat in een jaar tijd de hele legbatterij-industrie is opgedoekt, dus ja die eieren kun je nog steeds kopen, kijk goed op het ei en als de code begint met 3, dan is het foute boel. De meeste kooi eieren worden verwerkt in mayonaise en andere producten waar ei benodigd is, maar dit sluit niet uit dat je ze niet kunt kopen.