Waarom is een chipszak maar voor de helft gevuld?

Een zak chips zit vaak tot de helft gevuld met chips en voor de rest lucht, heeft dit een speciale reden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

De chipszak is luchtdicht en vormt zo en soort luchtkussen. Hierdoor zijn de chips beter beschermd tegen verkruimelen Als je met de zak schudt voel je ook, dat de chips los liggen. Samengepakt zou niet goed zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wanneer je het anders bekijkt is de zak namelijk niet maar half gevuld, maar is de zak gewoon groter gemaakt. Dit wordt gedaan om je chips te beschermen. De extra ruimte in de chipszak is namelijk gevuld met stikstof. Dit zorgt ervoor dat je chippies lekker knapperig blijven.
Daarnaast is er nog een tweede reden waarom de zak altijd maar halfvol is. De extra ruimte in de chipszak zorgt er namelijk ook voor dat niet alle inhoud breekt en verkruimeld.
De derde reden heeft met het vervoeren van chipszakken te maken. Als er chipszakken per vliegtuig naar het buitenland vervoerd moeten worden, dan krijg je in de lucht te maken met drukverschillen. De zakken gaan dan namelijk uitzetten. Om te voorkomen dat de chipszakken in het vliegtuig openknallen, zitten de chipszakken niet helemaal vol.
SimonV