Wat is het verschil tussen witte bonen en bruine bonen?

En hoe kan het dat iemand allergisch is voor bruine bonen maar niet voor witte bonen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lijkt me heel stug of hebben we hier te maken met een incarnatie van iemand van de KKK?

Antwoorden (2)

Wat allergische reacties betreft is er geen verschil. Uit de lijst van de 24 ergste boosdoeners (zie de link) heb ik hier de nr 20 weergegeven:
Nr 20. Peulvruchten
Zit in: alle bonen, zoals bruine bonen, witte bonen, linzen en kikkererwten.
Maar ook in sperziebonen, snijbonen, tuinbonen, peultjes, doperwten, spijs, marsepein, vleesvervangers, humus, taugé, alfalfa, fenegriek
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het zijn beide peulen van de vlinderbloemenplant Phaseolus vulgaris. De verschillen zitten 'm in de kleur, het formaat en de stevigheid. Een witte boon is iets steviger dan een bruine boon, maar ze hebben beide dezelfde romige smaak. Een bruine boon is iets kleiner en ronder dan een witte boon, welke enigszins niervormig is.

Omdat beide soorten van dezelfde plant stammen kan het eigenlijk niet dat iemand allergisch reageert op de ene en niet op de andere. Het zal misschien de verwerking in een gerecht zijn dat die persoon de ene soort wel smakelijk kan verorberen en de andere niet. Witte bonen worden meest geserveerd in een redelijk zoete tomatensaus. Bruine bonen worden vaak pittig gekruid en met gebakken groentes opgediend.
Amadea