Word je dik van onverzadigde vetzuren?

Onverzadigde vetzuren zijn gezonder dan verzadigde. maar betekent dat ook dat je er niet dik van wordt? Vet = vet, zou je zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Vet is belangrijk voor je, te veel vet is nooit goed.
Onze spijsvertering heeft vet nodig. Ons lichaam doe er lang over dit vet te verteren, daardoor duurt het langer voor je een hongergevoel krijt. het lichaam slaat energiereserves op in vet. De verbranding van vet levert 9 kilocal. op per gram vet omdat vet een hoge cal. waarde heeft. Eiwitten bijv. leveren maar 4 kilocal op per gram.
Het lichaam zou dus een maal zo dik zijn als reserves zouden worden opgeslagen in eiwitten.

Verzadigd vet is fout omdat dit het cholesterolgehalte in het bloed verhoogt. Een hoog cholesterol verhoogt de kans op hart-en vaatziekten.
Onverzadigd vet is gezond omdat dit juist het cholesterol gehalte in het bloed kan verlagen. Hierdoor verlaagt ook de kans op hart-en vaatziekten.

Daarom is het belangrijk om onverzadigd vet te eten. Vet is echter vet, of het nu olijfolie (onverz) is of harde margarine (verz) Een handje pinda's ( onverz) heeft ook veel calorieën net als vet vlees (verz) dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit. Vet is vet en teveel is dus nooit goed, verzadigd of onverzadigd!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gezonder inderdaad. Maar als je teveel vet binnenkrijgt (van wat voor soort dan ook), dan word je vanzelf dik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook van onverzadigde vetten kun je dik worden. Echter zijn dit gezondere vetzuren omdat deze niet snel leiden tot cholesterolverhoging bijv. Uiteindelijk behoud vet, in welke vorm dan ook, een energetische waarde van 9 kcal per gram, dus ook bij onverzadigde vetzuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van vet word je niet direct dik. zowel van verzadigde als onverzadigde vetten. je haalt hier voor een groot deel je energie uit. bij te weinig beweging en teveel vet word je er dikker van maar dit geld ook voor koolhydraten.

een beetje een misvatting dat je alleen maar van vet dik word vind ik.