waarom krijg je energie van cafeïne. Energie komt toch uit calorieën? In zwarte koffie zitten geen calorieën.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

je krijgt geen energie van koffie.
cafeine is een stimulerend middel waardoor je wakkerder/alerter wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja kijk maar naar tweek van southpark die is de hele tijd wakker haha
Cafeïne is een stofje wat snel wordt opgenomen in je bloed en heeft effect op je hersenen waar door de cafeïne, adrelanine wordt aangemaakt, wat vervolgens weer zorgt voor de aanmaak van dopamine.
Dus het zijn niet de calorieën die je energie geven maar de adrenaline en dopamine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zorgt Dopamine dan voor energie? Is Dopamine een brandstof voor het lichaam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dopmine geeft je een ' lekker' gevoel. Het is een neurotransmitter, die brengen signalen over ( kort gezegt) Het is idd geen brandstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cafeïne levert geen brandstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de reactie van die persoon onder jouw reactie onzin?
Het stimuleert het metabolisme waardoor verbrandingsenergie vrijkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbrand je dus daardoor door cafeïne meer vet omdat het metabolisme stimuleert? Ofwel de energie (kcal) wordt uit opgeslagen vet gehaald en daardoor krijg je meer energie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Je hartslag gaat omhoog en je valt af.
Het begrip *Energie* moet je in dit verband overdrachtelijk opvatten, niet letterlijk.
Zie antwoord van AdrieK

Toegevoegd na 2 minuten:
En energie komt niet UIT calorieën. Calorie is een eenheid van energie, net zoals de meter een eenheid van lengte is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ja klopt inderdaad. In dat geval: cafeïne is geen brandstof. Maar zorgt het er dan wel voor dat het lichaam extra brandstof gaat gebruiken om meer energie te krijgen zoals HansBrinker zegt? Ofwel: voor dezelfde inspanning verbruik je meer calorieën na inname van cafeïne dan wanneer je geen cafeïne inneemt ?
Reddie
12 jaar geleden
Nee, je lichaam gaat gewoon brandstof gebruiken als die dat nodig heeft.
Met cafeïne heb gewoon meer zin om iets te doen. Tenminste, dat kan. Dat wordt hier bedoeld mer meer energie.