Chroom is een van de spoorelementen die het lichaam nodig heeft. Het woord “spoorelement” geeft aan dat de benodigde hoeveelheid erg laag is. Voor chroom geldt een aanbeveling van ca. 40 microgram per dag.

Chroom is nodig voor de stofwisseling van koolhydraten, zoals suiker en zetmeel. Bij een tekort aan chroom kan het gehalte suiker in het bloed te hoog worden. Als de inname van chroom weer op peil is, verdwijnt dit verschijnsel.
Toch is dit geen reden om extra chroom in te nemen in de vorm van pillen. Bij een voeding volgens de Schijf van Vijf is een tekort aan chroom namelijk onwaarschijnlijk. Chroom zit vooral in volkoren granen (dus ook in volkorenbrood), groente, fruit, noten en koffie.

Ook aan diabetici worden voedingssupplementen met chroom niet aanbevolen. Er is namelijk onvoldoende bewijs dat zij hier baat bij hebben. De uitkomsten van verschillende onderzoeken spreken elkaar tegen. Bovendien is de hoeveelheid chroom, die nodig is voor een positief effect bij diabetes, erg hoog: 25x de normale aanbeveling! Bij deze hoge hoeveelheid is het niet ondenkbaar dat er negatieve bijeffecten optreden.

Daarom wordt niet geadviseerd om hoge hoeveelheden chroom (meer dan 250 microgram per dag) te gebruiken zonder een arts te raadplegen. Hoewel er weinig echte bijwerkingen worden gezien, zijn er aanwijzingen dat hogere doses chroom DNA-schade zouden kunnen geven.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn geen nadelige effecten bekend van een te hoge inname van chroom. De veilige bovengrens die wordt aangegeven is 250 mcg per dag.

Maar of het nodig is of nuttig, dat is jouw vraag niet.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan chroom?
Voor zover bekend komt een tekort aan chroom niet voor in Nederland. Maar bij ernstige ondervoeding kan een tekort optreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
het werd me aangeraden omdat ik een te grote hang heb naar suiker...