zijn limoenen niet gewoon onreipe citroenen?

of zijn het citroenen die nooit het licht gezien hebben
ik weet het niet

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Het zijn 2 verschillende vruchten. Kijk eens hier bij de antwoorden op deze vraag: https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/71762/verschil-tussen-citroen-limoen/
Amadea
4 jaar geleden
De veronderstelling kan niet kloppen, want vruchten worden door zonlicht zoeter terwijl een citroen zuurder is dan een limoen.

Antwoorden (1)

Nee, dit zijn 2 verschillende dingen.

Wat zijn citroenen en limoenen?
Citroenen en limoenen zijn twee verschillende soorten fruit die – hoewel genetisch anders – nauw verwant zijn.

Een citroen heeft een gele schil en een limoen een groene schil. Een citroen heeft bijvoorbeeld pitjes en een veel dikkere schil dan een limoen. Het vruchtvlees van een limoen heeft meer geur en bevat twee keer zo veel sap als een citroen( 1 ).

Zowel citroenen en limoenen – evenals sinaasappels, mandarijnen, citroen en grapefruit – behoren tot de bredere categorie van citrusvruchten.

Citroenen en limoenen worden nu over de hele wereld geteeld. Toch groeien citroenen – formeel bekend als Citrus limon – meestal in gematigde klimaten, terwijl limoenen (of citrus aurantifolia ) beter groeien in tropische en subtropische gebieden ( 1 ).

Zowel verse als verwerkte vormen van citroenen en limoenen worden in een aantal verschillende industrieën gebruikt.

Deze twee vruchten staan ​​bekend om hun zure smaak en worden wereldwijd in een verscheidenheid aan culinaire toepassingen gebruikt. Ze kunnen worden gebruikt bij het koken, het bewaren van voedsel of gewoon om smaak af te geven.

De essentiële oliën van citroenen en limoenen vaak gebruikt voor cosmetische en medicinale doeleinden. Ze zijn ook opgenomen in veel huishoudelijke reinigingsproducten vanwege hun geur- en antibacteriële eigenschappen.

Hebben veel gemeen
Hoewel citroenen en limoenen duidelijk verschillende vruchten zijn, delen ze veel van dezelfde kenmerken – vooral als het gaat om hun voedingswaarde en potentiële gezondheidsvoordelen.

Verschil van smaak en uiterlijk
Hoewel citroenen en limoenen veel overeenkomsten vertonen, hebben ze ook enkele duidelijke verschillen.

Fysieke verschillen
Misschien is één van de meest voor de hand liggende verschillen tussen citroenen en limoenen hun uiterlijk.

Citroenen zijn meestal fel geel, terwijl limoenen meestal groen zijn. Bepaalde soorten limoenen worden echter geel als ze rijpen, waardoor het onderscheid iets moeilijker wordt.

Limoenen zijn ook kleiner en ronder dan citroenen. Ze kunnen in grootte variëren, maar hebben meestal een diameter van 3-6 centimeter.

In vergelijking, citroenen 7-12 cm in diameter en hebben een meer ovale of langwerpige vorm.

Smaak verschillen
Qua smaak zijn deze twee citrusvruchten vergelijkbaar. Ze zijn beiden zuur, en het eten van fruit alleen zal waarschijnlijk resulteren in dezelfde zure gezichtsuitdrukking.
Limoenen zijn, echter, zoeter.
Toegevoegd op 13 februari 2020 10:42: tekst