Als quinoa moeilijk te verteren is door de vezels dan krijg je toch niet alle voedingsstoffen binnen?

In mijn ontlasting zie ik behoorlijk veel quinoa zaadjes. Ik eet op een dag 300gram (onbereid gewicht) quinoa. Omdat ik aan het bulken ben en probeer aan te komen. Maar profiteer ik wel van de grote hoeveelheid eiwitten en andere voedingstoffen die er in zitten als ik behoorlijk veel quinoa in mijn ontlasting zie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.7K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik zou wel wat afwisselen in de voeding
ronron1212
4 jaar geleden
Hoe bereid je ze dan?
tinus1969
4 jaar geleden
Plantaardig eiwit is sowieso niet bijzonder geschikt voor 'bulken' (spieropbouw).

Het beste antwoord

Wat betreft eiwitsamenstelling lijkt quinoa op melk. Alle essentiële aminozuren zijn aanwezig, in een voor mensen goede balans. In vergelijking met granen is quinoa rijk aan vitamines B2 en E en de mineralen ijzer, koper en magnesium. Het calciumgehalte daarentegen is relatief laag. Quinoa bevat verder overwegend onverzadigde vetzuren en heeft een energie-inhoud van ongeveer 17 kJ/g. De samenstelling is ongeveer 15% eiwit, 6% vet, 60% koolhydraten, 3% vezel en 12% water. Quinoabloem is geschikt om de verteerbaarheid van zetmeelrijke voeding te verbeteren.
De quinoa bevat per 100 gran 5,3 gram vezels en die zijn niet te verteren. Net zoals je mais terug vind bij de ontlasting zal je dus quinoa terugvinden. De voedingsstoffen qua koolhydraten, eiwitten,aminozuren en vitaminen zullen gewoon in het spijsverteringskanaal worden opgenomen, dus daar hoef jij je eigen geen zorgen over te maken.
Voor de spieropbouw zou ik meer dierlijke eiwitten gebruiken in de vorm van b.v. vlees.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je duidelijke antwoord, gelukkig maar, want ik heb een bulkverpakking ingekocht van 25kg gemixte quinoa (zwart, rood, wit)! Ik gebruik altijd quinoa, rijst of pasta als basis. En natuurlijk daarnaast altijd genoeg vlees of vis als eiwitbron.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Petervaldo
Als je rijst gebruikt, neem dan zilvervliesrijst; ook goed voor de spijsvertering. Voor de spieropbouw moet je ook wel goed (kracht)trainen.

Andere antwoorden (1)

Niet alle stoffen worden opgenomen door de vezels, maar het lichaam heeft zich door de evolutie hier aan aangepast. In de dikke darmen zitten veel microben die van de vezels en ook ander voedingstoffen zoals eiwitten, mineralen zoals ijzer moeten leven. Zij verteren de vezels en produceren voor ons nuttige stoffen. Het zou dus juist fout gaan als alle eiwitten en mineralen in de dunne darmen zouden worden opgenomen, want dan zouden de darmbacteriën onvoldoende voedingstoffen hebben.