Hoe zorg je ervoor dat tomaten niet gaan schimmelen in de kelder?

Als ik tomaten in de koelkast bewaar is het te koud en buiten de koelkast te warm. Mij lijkt de kelder dan qua temperatuur een goede oplossing. Het is in onze kelder echter redelijk vochtig waardoor de tomaten gaan schimmelen. Ik heb daarna geprobeerd tomaten te bewaren in een afgesloten emmer met twee velletjes keukenrol op de bodem. Maar zelfs dan gaat het nog schimmelen!

2.6K
Amadea
4 jaar geleden
Verse tomaten kun je niet langer dan een week bewaren. Het beste vries je ze in en gebruik ze dan tot drie maanden later voor een saus, soep of stoofschotel.
Niesje1973
4 jaar geleden
Ze beschimmelen al na enkele dagen. Ik haal elke week verse tomaten.
Amadea
4 jaar geleden
Probeer eens of het helpt de tomaten in een halve kartonnen eierdoos in de groentelade van de koelkast te bewaren. Daar is het minder koud en het karton neemt eventueel vocht op.
SimonV
4 jaar geleden
Voedingscentrum: bewaar tomaten buiten de koelkast, op een droge koele plek. In de koelkast drogen tomaten uit en wordt de smaak aangetast. Het velletje beschadigt waardoor ze sneller bederven.
Eet tomaten alleen als ze rijp zijn. In onrijpe, groene tomaten zit de gifstof tomatine, die schadelijk voor je kan zijn.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/30/moeten-tomaten-echt-op-de-fruitschaal-5010279-a1529213
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je tomaten bewaart blijven ze altijd na-rijpen. Dat is de reden, dat ze op gegeven moment gaan rotten of schimmelen omdat ze overrijp worden. Als je een grotere partij tomaten wilt bewaren zal je ze moeten invriezen (minder aantrekkelijk), moeten wecken of er tomatensoep van maken (heerlijk, echte tomatensoep).
Op een of andere constante temperatuur bewaren heeft dus géén zin.
Inekez1
4 jaar geleden
Koop eens tomaten van een ander ras. Het ene ras is beter houdbaar dan het andere. Bij mij blijven sommige tomaten tot 2 weken goed, gewoon op het aanrecht, terwijl andere al na 3 dagen schimmel hebben. Volgens mij zijn ze met groen takje eraan ook beter houdbaar dan wanneer ze geplukt zijn.

Antwoorden (1)

Je zou de emmer kunnen inwikkelen in aluminiumfolie, dit stoot water af.