Valt een erg groot prijsverschil in twee supermarkten uit te leggen?

Vandaag in de supermarkt een speciale aanbieding: drie bakken met honderden glazen Nutellapotjes van 25 gram voor 89 cent per stuk.
In een concurrerende supermarktketen vandaag ook een Nutella-aanbieding: een glazen pot van 630 gram voor 3 euro.
Omgerekend ben ik dan in de ene supermarkt ongeveer zeven keer zo duur uit als in de andere.
Kan iemand mij dit enorme prijsverschil uitleggen?

2.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Ligt er aan of er misschien een actie is in de enen supermarkt de inkoop kan bij de enen super goedkoper zijn en zo zijn er vele redenen.
SentWierda
6 jaar geleden
In beide supermarkten betreft het een actie.
Merkwaardig is dat de dure supermarkt een groot concern is terwijl de goedkope supermarkt één van de kleinste ketens van het land is.
Amadea
6 jaar geleden
Kleinverpakkingen zijn altijd in verhouding veel duurder dan grootverpakkingen.
Erna55
6 jaar geleden
Je hebt het over potjes van 25 gram en potten van 630 gram.
Een kleine verpakking is altijd veel duurder. Je betaalt vooral de verpakking.
Utrecht
6 jaar geleden
De echte uitleg is het geheim van de fabrikant, handel en supermarkt.
Omgerekend per kilo (of liter) zijn kleine verpakkingen altijd veel duurder. De grondstofkosten van het product zelf (de Nutella) zal gelijk zijn. Echter:
- productiekosten zijn hoger. Er is een specifieke afvulmachine voor kleine verpakkingen. Die kan evenveel verpakkingen per uur verpakken, maar dus minder kg product per uur. Dus meer kosten per kg. aan afschrijving, fabriekspersoneel, energie, etc.
- Glas is zwaar; kleine potjes hebben relatief hoge kosten in verhouding met de inhoud. Ook deze fabrikant heeft meer kosten dan alleen het materiaal. En wil ook wat winst maken. En je hebt in verhouding veel meer verpakkingsmateriaal, transportkosten.
- algemene kosten zoals gebouwen, transport, opslag, personeel, marketing, R&D, kwaliteit, etc worden vaak als percentage opslag berekend en drukken dus hard op kleinere verpakkingen.
- de handel gaat ervan uit dat de consument wel betaald voor gemak (klein).
LeonardN
6 jaar geleden
@Utrecht Lijkt me een prima antwoord, precies toegesneden op de vraag. Overigens kan in specifieke gevallen het omgekeerde gebeuren. Vroeger waren 1,5 liter flessen sterke drank vaak duurder dan 0,7 liter flessen. Dat had waarschijnlijk te maken met de duurdere stevigere minder vaak verkochte flessen. Het gaat hier meer om een verschil in product(verpakking) dan verschil in supermarktmarge (waarschijnlijk).
SentWierda
5 jaar geleden
@Utrecht en LeonardN: duidelijke reacties. Ik begrijp dat de verpakking oorzaak is van een groot verschil in prijs. In dit geval vind ik het eerlijk gezegd absurd hoog.
Los hiervan komt bij mij de gedachte op (en mogelijk niet alleen bij mij; misschien heb ik het fout met deze gedachte) dat de potjes van 25 gram (= 1 boterham) eigenlijk niet voor de verkoop bedoeld zijn maar samples (gratis weggevertjes) van een Nutellawinkel. En om wat voor reden dan ook (overproductie?) beland zijn in een supermarkt. Is dit aannemelijk?
LeonardN
5 jaar geleden
Volgens mij zijn die 25 grams potjes speciaal bedacht voor de horeca, net als mini jamverpakkingen en mini hagelsagdoosjes. https://www.bidfood.nl/webshop/product/hazelnootpasta-25-gr-per-potje-doos-64-potjes/_/A-productId-083820DS/
Normaliter een product welke niet verkocht wordt aan consumenten zover ik kan zien. Kopers zullen het meer als een "novelty" zien dan als een product met daadwerkelijk nuttige toevoeging (over een grote pot waar je gewoon een week mee kan doen). Voor veel producten geldt dat het goedkoper per volume of gewicht wordt als je meer volume/gewicht in een artikel stopt. Tot een bepaalde limiet natuurlijk.
https://www.ah.nl/producten/product/wi3372/ah-keukenzout-met-jodium
https://www.ah.nl/producten/product/wi173809/ah-keukenzout-met-jodium-bus?gclid=Cj0KCQjw28_XBRDhARIsAEk21FgbMiyR2ex8qOW9aomSs1CIAic_pGzKoY77BrmhM0iHDENLh_diYrwaAiC_EALw_wcB&gclsrc=aw.ds&dclid=CKq28NXS-9oCFVuZdwodeasD4A

Antwoorden (2)

De overheadkosten kunnen enorm verschillen.
Minder personeel, goedkopere panden, transport verschillen, A-merken/andere merken (in dit geval niet), andere inkoop / bulk partijen en wellicht ook kleinere winstmarge.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
In dit geval zit het niet in de kosten van de supermarkt, maar het formaat van de potjes.
Het prijsverschil zit hem niet in de nutella zelf, maar in de verpakking. Een potje kost nu eenmaal geld, en in een grote pot zitten (ongeveer) 25 kleine potjes. Dat is het grootste verschil, want elk potje kost geld, moet apart worden gevuld, getransporteerd, in de winkel gezet, afgerekend etc.
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Juistem +. Soms zie je dat (bijvoorbeeld) een dubbele hoeveelheid groenten in blik of pot slechts enkele centen duurder is dan de kleine variant. Veel mensen kiezen dan voor de grote pot en zo kweek je voedselverspilling....