Hoe kan het dat er genoeg voedsel op de wereld is, maar dat er alsnog honger is?

Er kan op de aarde makkelijk voor 12 miljard mensen voedsel worden geproduceerd. Toch leiden ongeveer 850 miljoen mensen honger. Hoe kan dit? Wat zijn de oorzaken op economisch, politiek, demografisch en fysisch gebied?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
paulus811
6 jaar geleden
Waar heb je de weisheid vandaan dat er makkelijk voor 12 miljard (er zijn er 'maar' 7,3 miljard) voedsel geproduceerd kan worden?
paulus811
6 jaar geleden
weisheid is wijsheid uiteraard...
Rieneke1
6 jaar geleden
Heel veel land wordt gebruikt om veevoer te verbouwen. Veel veevoer levert in verhouding erg weinig vlees op. Als mensen plantaardig zouden eten zou er veel minder honger hoeven zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vlees heeft hier op zich niks mee te maken.
We produceren al meer dan genoeg en draaien veel meer door dan nodig is om die 850 miljoen van voedsel te voorzien. Kijk eens in de afvalbak achter de supermarkt, hoewel ze die steeds beter verstoppen.
En dat is nog maar een klein gedeelte, de grootste verspilling gebeurt eerder in de keten. Soms zelfs al op het land als de prijs zo laag is, dat omploegen goedkoper is dan het voedsel te oogsten.

Antwoorden (1)

De meeste hongersnood ontstaat door het klimaat. Er zijn op de wereld veel streken waar het soms jarenlang niet regent of slechts sporadisch...het gevolg; mislukte oogsten en dierensterfte. Aan de andere kant kan er ook weer heel veel water vallen, of woeden orkanen/ tsunami's en dat is ook niet bepaald goed voor de voedselvoorziening die regelrecht verzuipt of kapot waait.
Er is dan wel veel hulp uit andere landen maar de distributie van dit reservevoedsel verloopt vaak ook niet goed...wegen zijn onbegaanbaar of een oorlog laat niets door.

Oorlog is trouwens ook een bron van voedselgebrek. Boeren worden gedwongen als soldaat ingezet, of het is te gevaarlijk om op het land te werken. Voedsel blijft ook vaak een wapen in de strijd tussen oorlogvoerende partijen...er is belang bij het hebben van geen eten bij de tegenstanders. Elkaars akkers worden vernietigd of de doorvoer van voedsel wordt verhinderd. Er zijn altijd wel landen in oorlog met elkaar!

Ondervoeding is ook vaak de schuld van sociaal onrecht. Grootgrondbezitters, gesteund door de stadse- en nationale elite, buiten de kleine boeren, pachters en landarbeiders uit. Honger werd altijd al gebruikt om de mensen in een hoek te drijven.
Ook in de talloze krottenwijken in grote steden, vooral in het Zuiden, heerst veel armoede. Vooral mensen die door mechanisering en schaalvergroting van het platteland verdreven werden kwamen hierin terecht, omdat ze op het platteland geen bestaan meer vonden. Dan heb je eenvoudigweg geen geld om voldoende eten te kopen. Armoede is dus ook de oorzaak van honger of ondervoeding!
Heb je geen werk, dan verdien je geen geld en dat heb je nodig om voedsel te kopen.
amc