Er groeien geen bananen op IJsland in de vrije natuur, alleen in kassen.

Sinds 1902 zijn er in Hveragerði kassen aanwezig, maar het aantal is recentelijk flink gereduceerd. De kassen die tegenwoordig voor de productie en onderzoek worden gebruikt, zijn te bezoeken. Er worden vooral onbespoten bananen, appels, komkommers, tomaten, sla en verschillende soorten bloemen gekweekt.

Vaak wordt gezegd dat in Hveragerði de grootste bananenplantage van Europa te vinden is. Dat is niet helemaal juist, want op de Canarische Eilanden (ook Europa) zijn grotere plantages aanwezig. De kas waarin IJslandse bananen gekweekt worden, is 1100 vierkante meter groot. Ongeveer tweederde hiervan is bestemd voor de bananenplanten. In totaal staan er ongeveer honderd bananenplanten. In de kassen ligt de temperatuur tussen de 20 en 25℃ en de luchtvochtigheid bedraagt tussen de 80 en 90%. Vanwege het gebrek aan zonlicht duurt het in de kas 18 tot 24 maanden voordat de bananen eetbaar/rijp zijn en de oogst bedraagt slechts een ton per jaar.
Omdat de kassen van de universiteit zijn en daardoor gesubsidieerd worden, mogen de bananen niet concurreren met de geïmporteerde bananen die op de markt worden gebracht. Alleen bezoekers, medewerkers en onderzoekers van de landbouwuniversiteit (Landbúnaðarháskóli Íslands) eten de bananen.
SimonV