Dit zegt de Voedingsrubriek: alles over voeding

Moet je een appel nou wassen, afvegen of schillen voordat je hem opeet?
Schillen moet niet nodig zijn, want het zou betekenen dat er zóveel gifresten op zitten dat het ongezond is - en dat mag niet.

De controle op de kwaliteit en veiligheid van fruit is inmiddels vrij intensief. Helaas garanderen alle kwaliteitssystemen niet dat er niks fout kan zijn met het product. Maar áls er iets fout zit, dan -zo garanderen die systemen- kan men nagaan wáár de fout is gemaakt.

Dus: een appeltje goed afvegen voordat je hem eet, is altijd verstandig. Even wassen onder kraan mag ook, maar is zelden nodig.

https://www.allesovervoeding.nl/groenteteelt/fruit-paddo-s/139-fruit-wassen

Toegevoegd na 20 minuten:
Dit zegt Ivonne Rietjens, hoogleraar Toxicologie aan de Wageningen Universiteit in de Volkskrant van 26 februari 2016 o.a.
De restjes van gewasbeschermingsmiddelen die op fruit of groente te vinden zijn, zijn zo te verwaarlozen en ruim onder de normen. Bovendien niet met water af te wassen, zelfs schillen heeft vaak geen zin. Wat niet wegneemt, dat als er een kraan met schoon water in de buurt is, kan met water afspoelen geen kwaad, maar gewoon even poetsen is voldoende.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is al jaren een punt, de vraag is zelfs moet je een appel schillen of is afspoelen of poetsen genoeg?

Nou zit het meeste aan vitamines in/vlak onder de schil, dus schillen is misschien beter van niet. Komt het volgende punt afspoelen onder de kraan met alleen water dus? of echt poetsen met zeep?

Je hoort van allerlei wat er op gespoten zou worden, wat er op de appel ligt aan viezigheid, maar een biologische appel is ook niet schoon. Er kunnen wel degelijk parasieten of bacteriën in zitten. Zou je denken dat een appel spoelen genoeg is.
Anders zouden er veel mensen ziek worden en daarvan is niets bekend.

Komt er voor mij een ander punt om de hoek kijken: schone handen! Je wilt niet weten hoeveel mensen hun handen niet wassen voordat ze iets aanraken wat jij straks in je mond stopt!! ja, precies, ook na toiletbezoek , maar niet alleen. Dat is voor mij dus ook een belangrijk argument. Want die komkommer in zijn plastic velletje (lekker schoon) is wel eerst geplukt, toch?

Er zijn dus meer redenen om te wassen met zeep dan niet:
- pesticiden
- parasieten of bacteriën
- vieze onhygiënische handen

Het wassen op zich is wel degelijk nuttig, ook al heb je biologische groente of fruit. Deze bevat dan wel geen pesticiden, maar kunnen wel degelijk parasieten of bacteriën bevatten. Wel heel natuurlijk, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed is voor je lichaam.
https://www.optimalegezondheid.com/hoe-zinvol-het-wassen-van-groente-en-fruit/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
(giftige) pesticiden mogen niet. Zie antwoord van Amadea.
vieze onhygiënische handen vallen onder "parasieten of bacteriën".
Het is bekend dat we elke dag vele bacteriën eten, en dat dat absoluut niet schadelijk is, en dat dat zelfs ons immuunsysteem kan versterken.
Ik zou ze dus niet wassen. En zeker niet met zeep.