wat is verschil/overeenkomst tussen glucose, sacharose en fructose precies?

Toegevoegd na 1 uur:
worden alle genoemde suikers gekritiseerd als het gaat om de gezondheidseffecten (suikerepidemie)? zijn er ook gezonde suikers?

Weet jij het antwoord?

/2500

De drie suikers die je noemt zijn er drie van de hondderdduizenden suikers. Ze hebben allemaal een andere molecuulstructuur. Voor de drie die je noemt (alle voedingssuikers) kun je de structuren vinden op wikipedia. Er worden nog vele andere suikers gemaakt in de cellen van je lichaam, die allerlei functies hebben. Bijvoorbeeld Ribose en Deoxyribose die de ruggegraat vormen van RNA en DNA. Suikers worden in de cel ook gebruikt als "adres labels" om diverse stoffen naar de juiste celorganellen te transporteren. Etc.

Heel simpel: Glucose en fructose zijn 2 zogenaamde "monosachariden", oftewel suikers bestaande uit één molecuul met de formule C6H12O6. Er zijn vele andere soorten monosachariden, die ook meer of minder dan 5 koolstof atomen kunnen hebben, maar deze twee komen heel vaak voor in de natuur. Sacharose is een zogenaamd "disacharide", oftewel een suiker bestaande uit twee gebonden monosachariden, in dit geval één molecuul fructose, en één molecuul glucose. Sacharose is relatief zeldzaam in de natuur, maar komt voor in grote hoeveelheden in bepaalde gewassen zoals suikerriet en suikerbiet. Je raadt het misschien al: sacharose is een andere naam voor de tafelsuiker die je gebruikt in koffie, gebakken, enz. Toegevoegd na 15 minuten: Wat voeding en gezondheid betreft, is er geen dramatisch verschil tussen deze 3 suikers, want alle 3 worden heel snel opgenomen in je maag-darm kanaal, en komen in je bloed terecht. Sacharose moet eerst worden afgebroken, maar dat gaat heel snel zodra sacharose in je darmen terecht komt. Dat duurt een paar minuten na inname, en dan ontstaan glucose en fructose die heel snel worden opgenomen. Je lichaam kan fructose omzetten in glucose (en andersom), en dat gebeurt ook vaak omdat glucose de 'favoriete' (en de enige!) brandstof is voor onze hersenen. Recente studies tonen echter aan dat fructose werkt minder goed dan glucose in de stimulering van de productie van insuline, waardoor fructose langer blijft circuleren in je bloed, en dat heeft nadelige gezondheidseffecten. Je stelt de vraag of er gezonde suikers zijn, en het antwoord is heel simpel: alle suikers zijn gezond, mits je niet te veel eet. In vrijwel elk levensmiddel (behalve water en olie) zitten suikers, en ons lichaam kan deze prima metaboliseren en iets nuttigs ermee doen. Het probleem komt als je te veel binnenkrijgt, maar dat geldt even goed voor zout, vet, eiwitten of zelfs water. Dit gezegd te hebben, het is zeer aan te raden om zo min mogelijk mono- en disachariden in je voeding te stoppen. Je kan beter complexe koolhydraten eten, en je lichaam 'hard' laten werken om deze af te breken en de suikers waaruit deze koolhydraten bestaan als energiebron te gebruiken, als onderdeel van een gebalanceerde en gevarieerde voeding.

Suikers zijn stoffen die chemisch gelijk zijn. Ze geven energie en behoren tot de koolhydraten. Sacharose is de officiële naam van tafelsuiker... de (kristal)suiker die gewonnen wordt uit suikerbieten of suikerriet. Het wordt ook wel toegevoegde suiker genoemd omdat je het er zelf bij kunt doen. Sacharose is chemisch gezien een combinatie van 2 kleinere koolhydraten ; glucose (ook druivensuiker genoemd) en fructose (fruitsuiker). Sacharose wordt in de darm gesplitst in fructose en glucose. Fructose is een suiker die van nature voorkomt in vruchten, honing, vruchtensap en in mindere mate in groenten. Glucose is in feite de brandstof voor je lichaam. Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen bewegen, denken enz. Deze energie komt uit voeding en dan voornamelijk uit glucose. Het ontstaat in het lichaam bij de vertering van koolhydraten. Eet je bijv. dingen als pasta, rijst of brood dan zitten hierin veel koolhydraten en bij de vertering worden deze verteerd en in de darmen afgebroken tot glucose.... zo komt het in het bloed terecht en vervolgens afgevoerd naar je spieren en organen. Die nemen de glucose op en gebruiken het voor energie. Je kunt glucose direct innemen bij plotselinge behoefte aan energie en dat doe je door druivensuiker ( dextrose) te nemen. Van nature hebben we suikers nodig en die zitten in groenten, fruit en in het zetmeel van aardappelen, granen, maïs, noten/zaden. Deze natuurlijke suikers hebben we nodig en daarom is het goed om dagelijks deze producten te eten, vooral vanwege de andere voedingsstoffen die zij bevatten, nl. vitamines, mineralen en vezels. Aan toegevoegde suikers heb je in feite niks... ze bevatten geen voedingsstoffen meer en je wordt er alleen dik van. Toch kan fructose met name ook een dikmaker zijn omdat dit veel zoeter is dan kristalsuiker. Eet dan ook hiervan niet teveel en neem bijv. liever een appel dan een glas appelsap. In een vrucht zitten meer vezels en je raakt er eerder verzadigd van dan als sap.

Puur (bio)chemisch gezien: Sacharose is een disacharide dat is opgebouwd uit de monosachariden glucose en fructose. In de MAAG wordt het door het zoutzuur gehydrolyseerd tot de monosachariden. Fructose wordt in ons darmstelsel door isomerase omgezet in glucose. Het teveel aan glucose in ons bloed wordt in de lever opgeslagen als glycoside (een polymeer van glucose) en naar behoefte weer afgebroken. De glucose wordt in ons verbrandingssysteem omgezet in uiteindelijk koolzuur en energie (ATP) (en bij te weinig zuurstof tot melkzuur, dat de spierpijn geeft). Glucose kan een probleem geven bij diabetes. Suikers als xylitol geven dat probleem niet en zou je een "gezonde" suiker kunnen noemen. Xylitol is de monomeer (monosuiker) van Xylaan zoals glucose een monomeer is van zetmeel (amylum). Omdat zetmeel wordt afgebroken door het enzym amylase in ons speeksel is ook zetmeel een bedreiging voor diabetici.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100