kan ik de honing nog eten nadat ik er wel 100 dooie mieren in vond ?

Ik heb ze eraf geschept maar is het nog veilig om te eten ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Nee, deze honing is niet meer geschikt om te eten.Mieren dragen bacteriën bij zich en met name als in grote aantallen zijn ze zeer onhygiënisch.

Uit de bron:
"Wil je mieren buiten je huis of een bepaald gebied houden, dan zijn er verschillende middelen om een grens te maken waar mieren niet overheen zullen gaan. Mieren lopen bijvoorbeeld nooit over een koperdraad heen, ze hebben nl. een hekel aan koper. Leg een koperdraad langs de drempel en ze zullen een andere route kiezen. Muntjes van vijf cent schijnen hetzelfde effect te hebben."

Toegevoegd na 2 minuten:
Dek etensresten in de keuken altijd goed af en zorg dat het aanrechtblad schoon is. Vooral zoetigheid geldt als een directe uitnodiging voor mieren.
Sop de tuintafel regelmatig en veeg de tegels zodat los zand direct terug in de voegen gaat.
Nog veel meer tips in de bron.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Weet je zeker dat de hele pot zal zijn besmet, niet alleen het laagje waar de mieren op hebben gelopen? Het lijkt mij toch dat wanneer alle mieren zijn weggeschept met ruim wat honing erbij het eventuele gevaar helemaal is geweken, en dat de rest van de honing dan nog kan worden gegeten.
Rieneke1
6 jaar geleden
Honing heeft toch een antibacteriele werking? En stel dat er nog wat bacterien in leven blijven in de honing, in hoeverre is dat dan schadelijk? Ik zou de mieren ruim wegscheppen en de rest met een gerust hart eten.
Reddie
6 jaar geleden
@Rieneke1, inderdaad, en de vraag is of het er veel zijn, en of ze schadelijk zijn, en of ze het maagzuur overleven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou het idd goed ruim weg scheppen en gewoon eten. Wat kan er gebeuren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb nog ca. 1,5 uur gegoogled , niets gevonden anders dan mijn bron.
Is daardoor de conclusie gepermitteerd dat mijn bron niet deugt? Nee, zeker niet, nu kan je alleen maar beweren dat @jodokus52 niet de juiste bronnen gevonden heeft of niet goed genoeg gezocht heeft of de weg niet weet op internet. Dat kan je wel zeggen. Ja. Oh, en dat rechtvaardigt dan wel 4 minnen? Bijzonder hoor, of mis ik iets? Overigens krijg ik van geen van jullie een bron aangereikt die het tegendeel bewijst of tenminste beweert. Mijn bron is stellig, kan echter geen bevestiging in een tweede bron vinden. "Mieren schadelijk?
Voedsel waar mieren op gaan zitten is niet meer geschikt voor consumptie omdat mieren bacteriën bij zich dragen. Met name bij grote aantallen zijn ze beslist zeer onhygiënisch. De nesten van mieren bestaan uit een enorme gangenstelsels. Zij maken hiermee je terras en tuin instabiel. Daarbij verspreiden mieren bladluizen die schadelijk zijn voor planten en beschermen zij de bladluizen door hun natuurlijke vijanden zoals de larve van het lieveheersbeestje te doden. Genoeg reden om je tuin en huis te willen beschermen en ze uit de buurt te willen houden."
https://www.duurzaamthuis.nl/mieren-bestrijden-een-geduchte-tegenstander
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bovendien, als er sprake is van ´wel 100 dooie mieren´... in de honingpot... dan is dat toch vreemd. inds wanneer gaan mieren dood door honing?
Was me ontgaan, maar jullie doet dit niets? Niet levende maar dooie mieren dus. Ander licht op dit probleem, vind ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen min van mij, maar mieren gaan dood van honing omdat ze erin verdrinken lijkt me. Ook kunnen ze niet meer weg als ze er eenmaal in zitten gok ik. Mieren kunnen idd gevaarlijk zijn voor voedsel.
http://www.ggd.amsterdam.nl/dierplagen/overzicht-dieren/mieren/
Zijn er risico’s voor de gezondheid?
Mieren kunnen via hun urine en ontlasting ziektekiemen verspreiden, waardoor voedselvergiftiging kan ontstaan. In Nederland wordt de overdracht van ziektes via mieren niet centraal onderzocht en geregistreerd. Daardoor is niet precies bekend hoe vaak ziekteverschijnselen kunnen worden gerelateerd aan mieren. Of dat ook geldt op zoiets zoets als honing, weet ik niet. Ook neem ik aan dat de honing voldoende afscheppen voldoende zou moeten zijn omdat honing niet echt een bron van verspreiding zal zijn. Zie bijvoorbeeld:
http://io9.gizmodo.com/why-honey-is-the-only-food-that-doesnt-go-bad-1225915466
Dus zelfs als mieren schadelijk zijn, overleven de schadelijkheden het in de regel niet. Als ik 100 mieren in een fles sterke alcohol zou vinden zou ik ze bijvoorbeeld zo opdrinken, niet eens eruit vissen. Mocht je dezelfde hoeveelheid mieren in een bak nasi vinden zou ik meer op mijn hoede zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen min van mij hoor. Ik heb niet over de wetenschappelijke situatie gedacht. Ik doe altijd gewoon proeven, ik gooi niks zo weg. Wat zou er kunnen gebeuren als je die honing wel zou eten?
Ik heb al zo vaak gehad datmen iets weg wil gooien en je het gewoon nog kan eten. Ik vind vele te voorzichtig. Je kunt het gewoon proeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gatver brrr..het idee al dat er dooie mieren in zitten