Wat kan je het beste zeggen tegen iemand die heel erg dun is en probeert af te vallen?

Ik wil haar laten weten dat het niet gezond is maar ik weet niet precies hoe. Als je namelijk tegen haar zegt: wat ben je dun, dan wordt ze onzeker en denkt ze dat ze juist dik is waardoor ze nog minder gaat eten...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (6)

Zeg: 'Je hebt anorexia.', misschien komt de boodschap dan over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje hard mischien voor iemand die zijn best probeert te doen om af te vallen en zichzelf te dik vind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel de waarheid als diegene al "te" dun is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf Anorexia en dat is een diagnose die een arts moet stellen.
Zoals bij mij ook is gebeurd en ook in mijn medisch dossier staat.
Je kan niet zeggen:'Je hebt Anorexia
als je geen arts bent.
Je kan hooguit zeggen:'Ik denk dat je een eetstoornis hebt.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het zo is maar zeggen dat het zo is, is misschien hard genoeg om tot haar door te dringen dat ze fout bezig is.
Ik begrijp dat je popelt om haar feedback te geven. Het is goed om als bevriend iemand haar een spiegel voor te houden. Maar het is de vraag of ze in die spiegel ziet hoe ze reeel is. Dat ze ophoudt met afvallen dat moet ze nog altijd zelf willen. Probeer het normale eten in haar gezelschap in stand te houden. Omring haar in de tussentijd met warmte en gezelschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg gewoon keihard dat ze er aardig lelijk begint uit te zien want dat is de waarheid. Ik heb ook zo'n vriendin gehad; niet om áán te zien gewoon. Als iemand zichzelf wil martelen is dat zijn goed recht en zijn eigen zaak. Maar svp niet voor mijn ogen; ik heb ook rechten. Daar ben ik kei- en keihard in geworden.
12 jaar geleden
Mensen met anorexia hebben een hoogstwaarschijnlijk afwijkingen aan de hypothalamus, dus praten kwaad worden etc. helpt niet veel. Als je het zo bekijkt is het net zoiets als homoseksuelen proberen te genezen. Het probleem met anorexia is echter dat je grote gezondheidsschade op kunt lopen en er ook aan kunt sterven. Simpele oplossingen zijn er jammer genoeg (nog) niet.
Mijn ervaring is dat je in ieder geval niet moet zeggen dat ze er goed uit ziet,want dat wordt meteen vertaald als te dik. Ga gewoon door met zeggen dat ze te mager is en er ziek uit ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek hulp bij een professional. waarschijnlijk wil ze er niet heen maar vraag daar om advies en misschien heeft die tips wat je kan zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is er inderdaad duidelijk meer aan de hand. Anorexia betekent in de spirituele zin dat iemand zichzelf 'weghongert" De achtergrond is een diepe zelfverwerping.
Wat jij kan doen :
- stop met haar als slachtoffer te zien, en jou als redder.
jij kan haar in wezen niet redden. Denk positieve gedachten over haar.
- toon haar op alle mogelijke manieren dat je haar graag mag (als dat zo is) en haar aanvaardt (ook al heeft ze een eetstoornis)
- doe echt leuke dingen met haar, praat over positieve dingen, benoem alles wat je leuk vindt aan haar. focus je niet op het eetprobleem! je vriendin is veel meer dan dat!
- zeg niet "ik vind je dun" maar wel "ik vind je mooi, je staat goed met deze broek" enz...ook hiermee geef je uitdrukking aan aanvaarding.
Heel mooi van je trouwens dat je zo inzit met je vriendin!