Waarom heeft prei een standaard lengte?

Als ik naar de winkel ga zie ik veelal preien met een relatief korte lengte. Is het niet veel efficienter de prei langer te laten groeien, zo heb je toch veel meer rendement uit één prei?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Per prei wel meer rendement, per m2 akker oppervlakte waarschijnlijk niet.
Zal ook met smaak te maken hebben en uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De lengte van de prei verschilt per supermarkt en per provincie.
Ik weet dat de preien in overijssel bijvoorbeeld een kort wit deel hebben met veel groen blad. In noord en zuid-holland is dit precies andersom. Daar hebben de preien over het algemeen een lang wit deel en maar een klein beetje groen.
paulus811
7 jaar geleden
Preien worden na het oogsten afgesneden om de top mooier te laten lijken. Hoever wordt afgesneden hangt per boer en supermarkt af (bij AH is dat bijvoorbeeld heel kort)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://kcb.nl/handelsnormen-gf
Wist je dat er ook aparte EU-kwaliteitsnormen voor prei zijn. Wie verzint het.
EEG) Nr. 1292/81 van 12 mei 1981 houdende
vaststelling van kwaliteitsnormen voor prei, aubergines en courgettes (5);

Het beste antwoord

Omdat de consument dit wil.

Het blad van de prei wordt steeds taaier en harder, hoe hoger je komt bij een stang prei. Het bovendeel is niet lekker eetbaar, dus dit snijd je er sowieso af.
Zonde om er dan voor te betalen toch?

Er zijn ook verschillende soorten prei...zo heb je de voorjaars-, zomer-,herfst- en winterprei.
De voorjaars-/zomerprei is in vergelijking met de andere soorten relatief kort op het land geweest en is lang en dun, heeft ook een geelgroen malser blad. Deze is verkrijgbaar van juni tot september. Hieraan zit dus ook een langer stuk blad als je ze in de winkel ziet liggen.
De herftsprei heeft een stevige rechte stengel, een middelmatige lengte en het blad is grijsgroen. Hij is verkrijgbaar tussen oktober tot december en het blad gedeelte is al iets harder.
De winterprei heeft een dikke rechte stengel en donker grijsgroen blad. Hij is verkrijgbaar van december tot april. Hij wordt ook het kortst afgesneden omdat het afgesneden deel van het blad erg hard en taai is geworden.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meest compleet en gaf een duidelijke uitleg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch @amc , wordt er door de groenteboer (ook bij de supermarkt) nog een groot stuk groen tot op het witte deel afgesneden, terwijl ik het zeker wel gebruik. Vraag me ook af of de consument niet minder groen eet hierdoor en zelfs misleidt. In het groene gedeelte zitten de meeste vitamines, voor zover ik weet. "Prei, gesneden in ringen, is erg geschikt voor roerbakken en ovenschotels. De gehele prei, dus het lichtgroene en het donkergroene gedeelte, is eetbaar."
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/prei.aspx Voedingskundige eigenschappen
De preistengel zit vol mineralen als ijzer en calcium en bevat veel voedingsvezels. Gebruik ook het groene deel van de prei, dit bevat eveneens veel mineralen en ook vitamines.
http://www.hakgroente-instituut.nl/index.php?nav=groenten&id=29 Wij Veldverkenners, wij houden van kleur in ons leven. En dus ook van preigroen in de keuken. Helaas belandt dat groene loof al te vaak in de vuilbak of (al iets aanvaardbaarder ;-)) op de composthoop. Maar waarom eigenlijk? In de groene bladeren zitten net de meeste mineralen en vitaminen. Daarom: 3 tips voor meer preigroen op ons bord.
http://www.veldverkenners.be/tip-meer-doen-met-preigroen
amc
7 jaar geleden
Als de prei in de winkel aankomt ziet hij er uiteraard nog fris en groen uit, maar als hij al wat langer ligt droogt hij toch uit en zal vooral het bovenste groen slapper en geler worden. Om hem er dan toch aantrekkelijker uit te laten zien, snijdt de winkelier dan het lelijke gedeelte af en zo wordt het groen steeds minder. Ja, je hebt gelijk, het groen bevat juist veel voedingstoffen maar niet iedereen houdt ervan als het groen hard, stug en taai is en dat is het! Zeker als je het in een roerbakgerecht gebruikt dat niet lang gegaard wordt. Prei wordt ook vaak fijngesneden rauw door de nasi geroerd en wordt alleen meeverwarmd tijdens het bakken. Dan kan je beter geen harde, taaie stukjes erin vinden. Gebruik je het in de soep of als stoofprei, dan kan je bijna al het groen gewoon gebruiken, als het uit je eigen moestuin komt. Je moet dan echter wel goed controleren want de preimot legt haar eitjes juist in de bovenste toppen van de prei. Ik ben zelf ook iemand die het groen toch vaak meegebruikt zoals van venkel of jonge bospeen, al is het in de salade, vind het zelf zonde om weg te gooien en het geeft toch extra smaak. Nu heb ik zelf een moestuin en zelfs het blad laat ik aan de bietjes zitten als ik ze oogst. Het is zo lekker als je het kookt als spinazie of rauw in een salade mengt. Bevat ook extra calcium, ijzer en bètacaroteen! Geldt trouwens ook voor radijsjes-,koolrabi- en rammenas of raapjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies, al dat kostbare groen dat er af gaat, maar bij de radijsjes kan je het zelf wel eraan laten gelukkig en zo op eten, heerlijk en gezond.
amc
7 jaar geleden
Wist je trouwens dat bloemkoolbladeren erg lekker zijn en nog gezonder zijn dan de bloemkool zelf? Het smaakt een beetje als witlof of jong paardebloemblad en de nerf van het blad is heerlijk om te dippen als een bleekselderijstengel, in een dipsausje van roomyoghurt, avocado en verse tuinkruiden of een lekkere bechamelsaus met Gruyère of andere kaas.
Je kunt de nerven ook fijnsnijden en mengen met bleekselderij en wokken met een uitje, knoflook, geraspte gember, een stukje gehakte rode peper en een handje geblancheerde sperzieboontjes...lekker bij rijst of aardappelen.
Het blad zelf is ook kleingesneden goed aan de soep toe te voegen of bij de hete aardappelen te doen en er een stamppotje van te maken. Je kan ze gewoon rauw er doorheen doen of even blancheren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh dat is grappig, dat vergat ik dus. Ik ben groot liefhebber van bloemkool en gebruik ook de bladeren gekookt (smakelijk en doodzonde om weg te gooien). De stronk is prima als rauwkost , lekker , en de roosjes nou ja dat is bekend.
Merci voor alle tips!:)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

De kwaliteit zou kunnen afnemen naarmate de prei groter wordt.

Waarschijnlijk is de lenge in de supermarkt de optimumlengte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de prei wat langer laat groeien komt er een bloemstengel in.
Daar zit niemand op te wachten.
7 jaar geleden
Als ze hem langer maken pasen ze niet meer zo mooi in een een krat. dat zou logistiek erg onhandig zijn en meer kosten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Toch ken ik twee supermarkten die "normale" prei-stengels verkopen. Volgens mij zijn de kortere stengels erin gekomen toen de groente nog bij de kassa gewogen werd. Vanwege het formaat kon het apparaat de prei nooit de werkelijke waarde geven. Naderhand is er een standaard prijs per stuk gekomen, en maakt de lengte feitelijk niks meer uit.