Hoeveel % proteïnen bevat een koffieboon?

Doorgaans zijn bonen rijk aan proteïnen. Omdat ik heb vernomen dat eiwitten die (aan)/(ver)gebrand zijn kankerverwekkend zijn, stel ik me de vraag in hoeverre koffie kankerverwekkend zou kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Reddie
7 jaar geleden
Vraagje. Welk soort kanker zou het verwekken? Borstkanker? Prostaatkanker? Longkanker? ...
Verder heb je dus geen idee over doseringen.
Water drinken is gezond. 6 liter water achterelkaar is dodelijk.
Hoeveel eiwitten zijn er verbrand?
Hoeveel eiwitten blijven in het filter achter?
Hoeveel koppen drink je op een dag?
Etc, etc.

Antwoorden (1)

In tegenstelling tot wat vroeger beweerd werd, blijkt koffie het risico op nier- of pancreaskanker niet te doen toenemen. Meer nog, een niet overdreven consumptie van koffie zou zelfs gezond zijn. Beperkt bewijs suggereert een verband tussen een frequente consumptie van hele warme dranken, zoals hete koffie of thee en een verhoogd risico op slokdarmkanker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nee, koffie van gebrande koffiebonen is niet kankerverwekkend. Bij een normaal gebruik van koffie (ongeveer 5 koppen per dag) draagt de acrylamide in koffie van gebrande bonen niet bij aan het ontstaan van kanker. Het drinken van koffie lijkt een beschermend effect te hebben op het krijgen van bepaalde soorten kanker. Bij een gebruik van vijf kopjes koffie per dag is de acrylamide inname 6,25 – 12,5 microgram afhankelijk van de koffiesoort. Dit is een lage hoeveelheid.

Toegevoegd na 7 minuten:
zwarte koffie bevat trouwens geen eiwitten
fremar