Is mijn weegschaal stuk?

Na 4 weken. Eetmeter: goede resultaten. Bewegingsmeter: goede resultaten. Adviezen: het gaat goed. Ik gebruik rond de 1500 cal per dag. Ik val geen gram af!! Is mijn weegschaal stuk? Merk het wel aan mijn kleding en zo.
Manlief doet aan de zijlijn mee en is 8 kilo kwijt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mannen vallen altijd meer, makkelijker en sneller af dan vrouwe, dat is geen eerlijke vergelijking .Maar : 1500 calorieen is voor een vrouw al te weinig, maar voor een man is het VEEL te weinig. Met zulke karige maaltijden zet je je lichaam in de spaarstand / overlevingsstand, en krijg je alle verloren kilo's terug met een rente waar je u tegen zegt.
Probeer liever niet meer dan 10 % van je dagelijkse verbruik te gaan zitten voor "restverbranding".
Ritsuka
7 jaar geleden
wat betekend 'goede resultaten' op de bewegingsmeter? bedoel je een stappenteller?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wacht even hoor, je gebruikt 1500 kcal per dag, bedoel je daarmee dat je dat eet, dat je hebt uitgerekend dat je dat verbruikt in totaal gedurende de dag, of dat je dat éxtra verbruikt met beweging, bijvoorbeeld volgens die bewegingsmeter? @Marleen: is dat zo, dat mannen altijd meer en makkelijker afvallen? Bij eenzelfde calorietekort bedoel ik, want ze hebben natuurlijk een grotere energiebehoefte vanwege hun grotere spiermassa, maar daar corrigeer je voor met hoeveel je eet natuurlijk. Ik vraag me dus alleen af of VS bedoelt dat ze 1500 kcal per dag éét of dat ze iets anders bedoeld, en 'langs de zijlijn meedoen' betekent natuurlijk ook niet dat manlief evenveel of -weinig eet. Al eet hij absoluut te weinig, als je acht kilo in vier weken afvalt, ben je gewoon ondervoed. Dat is écht niet gezond, nog geheel los van het jojo-risico. En VS: weegt je man zich op dezelfde weegschaal? En geeft die bij herhaalde metingen een consistent beeld, dus bij beiden steeds hetzelfde gewicht bij opnieuw wegen op hetzelfde moment? Dan lijkt mij dat het vrij duidelijk is dat hij NIET kapot is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies12 ; ja, mannen hebben in de regel een wat hoger metabolisme. Met dezelfde calorie-inname vallen ze natuurlijk sowieso sneller af (tenzij je een heel klein mannetje tegenover een hele kollosale vrouw zet), maar ze hebben ook botweg meer spiermassa en dus meer nodig. Acht kilo in een maand echter is extreem ongezond, dat is crashen, en dat kan allerlei gevolgen voor je gezondheid hebben die vaak niet opwegen tegen de gevolgen van overgewicht, vooral ook niet omdat ze zo veel sneller gaan. Ik zou haar man dringend adviseren NIET langer mee te doen met deze ongezonde kolder, en liefst doet vraagsteller zelf ook een flink stapje terug ; 1800 calorieën is voor een doorsnee vrouw wel het minimum om nog gezond en blijvend af te kunnen vallen.
tinus1969
7 jaar geleden
Wat eet je? Koolhydraten? dan gata je lichaam in de spaarstand. Als je meer beweegt, gaat je lichaam gewoon daarna de rest van de dag minder gebruiken.
Erna55
7 jaar geleden
Je vraagt : Is mijn weegschaal stuk?
Nee, want bij je man geeft hij andere cijfers aan.
Mogelijk vergis je je in je calorieninname.

Het beste antwoord

Ben je meer gaan bewegen ? Dan is het volkomen normaal dat je niet afvalt, omdat je ("licht") vet aan het vervangen bent door (zwaardere) spieren. Vooral als je daarvoor voornamelijk uit vet bestond , kan de spiermassa bij een klein beetje bewegen al gigantisch toenemen. En kun je zonder ook maar een pond af te vallen, een a twee kledingmaten verliezen .

Of je weegschaal kapot is kun je testen door er verschillende voorwerpen op te wegen, of.verschillende personen op te laten plaatsnemen. Het komt absoluut voor, maar meestal doet hij dan helemaal niks of blijft bij alle personen op het zelfde gewicht hangen, of hij geeft standaard een percentage teveel of te weinig aan , maar dan had je toch een toe- of afname moeten zien. Maar desnoods haal je voor minder dan een tientje een nieuwe. Hoe simpeler, hoe beter.

Het verstandigst is eigenlijk GEEN weegschaal in huis hebben, en alleen bij controles (daar mag je zelfs speciaal voor langs de huisarts) met grote tussenpozen (minimaal en week, liefst een maand) je gewicht te noteren. Waarbij zij aangetekend dat dat NOG STEEDS een momentopname is. Het proces volgen met de centimeter is veel belangrijker, en ook eigenlijk een betrouwbaardere graadmeter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou, een weegschaal in huis hebben kan toch echt verrekte handig zijn hoor. Met zo'n beetje bij álles waarvoor je - verwacht of onverwacht - in het ziekenhuis terecht komt zal er naar je gewicht gevraagd worden, en behalve medische perikelen zijn er meer gelegenheden waarvoor het handig kan zijn om je gewicht te weten. Bedenk ook dat er situaties kunnen zijn rondom ziekte waarbij een arts wil weten of en hoeveel je bent afgevallen (of juist aangekomen) waarin je helemaal niet in staat bent om naar de huisarts te gaan, en al helemaal niet per direct. Ik ben het uiteraard wél met je eens dat je niet alléén op die weegschaal moet varen. Als je veel aankomt of afvalt, ga je dat vanzelf ook aan je kleding merken, en vanwege de verschillen in gewicht tussen vet- en spierweefsel kun je niet alléén op gewicht varen. Maar alléén op de centimeters of op je broeksband varen is m.i. evengoed niet handig. Ik moet momenteel mijn gewicht ook weer in de gaten houden, en soms zie ik echt getallen op die weegschaal die anders zijn dan ik had verwacht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Och, ik doe altijd een grove schatting aan de ruime kant als ze mijn gewicht vragen. Ten eerste wisselt het van dag tot dag, ten tweede wegen ze je voor een operatie ofzo sowieso.
Maar als je aan het afvallen bent en je hebt de neiging tien keer per dag op dat ding te gaan staan....dan kun je hem beter weg doen. We hebben het hier natuurlijk wel gewoon over (nu nog) gezonde mensen ;-)
ronron1212
7 jaar geleden
Ik hoe het wel bij de weegschaal centimeters zijn onbetrouwbaar. Mannen vallen echt niet sneller af. Als je ouder wordt is afvallen alleen lastiger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, tien keer per dag op dat ding staan is in zichzelf al ongezond (psychisch dan vooral) en elke dag wegen is vooral onzinnig. Maar als je redenen hebt om op je gewicht te letten, dan is elke maand een keer wegen geen gek idee. En ik weet niet hoe het gaat als je onder begeleiding bent van een diëtist(e) wanneer je af moet vallen, maar mijn ervaring bij ziektegerelateerde ondervoeding is dat ze je elke week vragen om je te wegen. Nu komt dat allicht iets nauwer dan bij overgewicht al was het alleen al omdat elke kilo percentueel meer telt, maar het lijkt mij toch dat ze ook bij afvallen wel eens in de zoveel tijd je gewicht willen weten. Enneuh.. ook (nu nog) gezonde mensen kunnen een buikgriep krijgen, of een depressie, eetstoornis of problemen met maag of darmen. Weten of en hoeveel iemand ongewenst c.q. zonder die intentie is afgevallen kan een bepalende factor zijn om te besluiten of en hoeveel er moet worden ingegrepen. Want al weeg je 140 kilo, als je ineens in twee weken tijd tien kilo afvalt, ben je gewoon ondervoed met alle risico's van dien.
ronron1212
7 jaar geleden
Er zijn ook mensen met een ziekte die zich regelmatig moeten wegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zeg in mijn antwoord ook NIET dat ze niet moet wegen he ?? Alleen dat het niet altijd verstandig is een weegschaal in huis / bij de hand te hebben als je daar zo op gefixeerd bent. Ik moet me ook regelmatig wegen, maar kan er gelukkig ook prima vanaf blijven ;-)

Andere antwoorden (2)

Als je man van dezelfde weegschaal gebruikmaakt, kun je uit zijn resultaten de conclusie trekken dat de schaal in orde is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom ijk 'm niet als je de weegschaal niet vertrouwt?
Je weegt een lege maat beker op de weegschaal en onthoudt het gewicht.
(als deze überhaupt iets aangeeft want zo'n beker weegt haast niets)
Vul deze maatbeker dan met 1 Liter water, deze weegschaal moet nu exact
1 Kilo aangeven, indien meer of minder zet 'm dan maar op marktplaats.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik heb eens gelezen dat een personenweegschaal lang niet altijd nauwkeurig meet nabij het nulpunt.
Om dat te ondervangen zou ik mijzelf eerst wegen met een lege emmer in mijn handen.
Daarna die emmer vullen met nauwkeurig vijf liter water en zo weer op de weegschaal gaan staan. Als het verschil netjes 5 kilogram bedraagt is de weegschaal in elk geval goed geschikt om gewichtsverandering te meten. Doe in dit geval deze proef ook met je man op de weegschaal. Een mechanische weegschaal zou eens een zwaar punt kunnen hebben bij een op ander gewicht. Of juist een lichtgangig punt waardoor hij gewichtsverlies bij het gewicht van je man overdrijft. Als je echt het eerste vermoedt, namelijk dat jouw weegschaal niet soepel naar een iets lichtere waarde dan jouw gewicht beweegt, kun je met een tweede (geleende) weegschaal ernaast ook checken of jouw weegschaal netjes vijf kilo minder aan gaat geven als je lichtjes met één voet voor 5 kilo op de tweede weegschaal rust (maar dan moet je dus tijdelijk vrijwel helemaal op het éne niet verplaatste been gaan steunen.
Het juist aangeven van vijf kilo door de tweede weegschaal is op zich weer met de emmer te controleren. Je kunt ook je personenweegschaal mee naar de huisarts nemen en samen met de assistente je gewicht en de aanwijzing ervan vergelijken met wat de weegschaal van de dokter aangeeft.