Wat zouden de gevolgen (kunnen) zijn als je niet genoeg VET eet?

Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als je niet of nooit genoeg VET eet? Deze vraag komt naar aanleiding van onderstaande vraag (link - calorie-arm eten wat resulteert in vetarm eten) naar boven. Wat voor gevolgen kun je verwachten?
http://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/overig/vraag/597147/eten-verzadigend-calorie-arm

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Amadea
7 jaar geleden
Een tekort aan bepaalde vitamines. Want bijvoorbeeld vitamine A kan alleen in combinatie met vet door je lichaam opgenomen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Let wel dat de nadruk op dierlijk vet hoort te liggen.
En dan ook nog een op grasgevoerd en free range. Dit o.a. vanwege de omega 3 / 6 verhoudingen.
Veel plantaardig vet en er zal teveel omega 6 en te weinig omega 3 binnen komen en dat bevorderd o.a. ontstekingen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Inderdaad, Amadea. Dat zijn de vetoplosbare vitaminen. Die hebben vet nodig. Verder moet je erg oppassen met de diverse "sektes" (zo zal ik ze maar noemen, bij gebrek aan een betere naam) op voedingsgebied. Die zijn enorm fanatiek in het verdedigen van hun geheel eigen geloofsovertuiging, die meestal behoorlijk afwijkt van de gangbare kennis. Zo zijn er "sektes" die zeggen dat je veel vet moet eten, en "sektes" die precies het omgekeerde zeggen. Ook op andere gebieden (koolhydraten, of vitaminen, of vezels, of noem maar op) heb je van die "sektes" die zeggen: meer is beter, maar tegenover elke "sekte" staat een andere "sekte" die juist zegt: minder is beter. Het beste lijkt mij om af te gaan op de beste kennis die we op dit moment hebben van wat een gezond voedingspatroon is. Ook al is die kennis nog zo incompleet en onvolmaakt, beter dan dat hebben we nu eenmaal niet.

Het beste antwoord

Als je te weinig vet eet kan je:
1. een te kort ontwikkelen aan in vet oplosbare vitaminen, zoals A, D, E en K
2. een te laag gehalte aan HDL (goed) cholesterol krijgen waardoor het LDL te hoog wordt en er meer kans op hart en vaatziekten is.
3. een groter kans op depressie want omega vetzuren spelen een grote rol bij je humeur en gedrag.
4. dan krijg je in verhouding te veel koolhydraten en/of eiwit binnen. Te veel koolhydraten kan leiden tot een hogere bloedsuikerspiegel, wat uiteindelijk kan leiden tot diabetes en te veel eiwitten is een belasting voor de lever en nieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Weinig meer aan toe te voegen. En inderdaad, veel mensen , zelfs dikke mensen, zijn daadwerkelijk ondervoed waar het op vet aankomt, en dik van de (vervangende) koolhydraten, vooral in "light"producten.
Jammer genoeg heeft vet jarenlang de zwarte piet gekregen, nu zijn het de koolhydraten die niet geheel onterecht onder vuur liggen (al is er een duidelijk onderscheid tussen snelle en langzame koolhydraten en zijn alleen de eerste slecht voor je) , en binnenkort zal het wel weer wat anders zijn. Het geld moet blijven rollen in de dieet-industrie he ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen Ik dacht na vet > koolhydraten en NU > suiker? en natuurlijk nog steeds .vet. en .koolhydraten. maar toch > van alle kanten hoor je tegenwoordig alarmerende waarschuwingen voor alleen maar > SUIKER!!
tinus1969
7 jaar geleden
@jodokus52. De recente wetenschappelijke theorieën zijn, dat vet niet slecht is, maar suiker wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Dit heeft niet met de dieet industrie te maken, hoewel die het wel weer proberen te verdraaien om er een dieet vorm van te maken. Bijvoorbeeld door de koolhydraat-arm kant te promoten en daarmee hoog-vet vergeten.
Cryofiel
7 jaar geleden
@tinus1969, suiker is niet slecht, suiker is goed. Het is zelfs broodnodig. Maar... in zeer geringe mate. Omdat suiker zo enorm loeihard nodig is, en tegelijk voor onze voorouders in de vrije natuur behoorlijk zeldzaam was, heeft de evolutie ons voorzien van een enorm verlangen naar suiker. Dat enorme verlangen naar suiker speelt ons nu parten. We vreten er veel en veel te veel van. Omdat we het (helaas) zo lekker vinden.
Ritsuka
7 jaar geleden
je hersenen lopen op glucose, dus je kunt zeker niet zonder. Je lichaam kan het zelfs zelf maken bij gebrek aan suiker die binnenkomt.