Bestaan er kruiden of planten die pijnstillend werken?

Zijn er kruiden of planten (of eventueel niet chemisch bewerkte natuurlijke middelen) waarvan ze bekend zijn om hun pijnstillende werking en die men makkelijk kunnen verkrijgen/kopen?

Ik ben op zoek naar hulpmiddelen voor mijn rugpijn die mij verder zouden steunen/helpen/bijdragen naast de pijnstillers die ik nu neem die ik van de artsen heb gekregen, ik zal enorm dankbaar zijn voor degenen die mij verder zouden kunnen helpen...

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Amadea
10 jaar geleden
Is er al gekeken naar de oorzaak? Die verhelpen is beter dan de gevolgen proberen te bestrijden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een lumbale fusie gehad 3 maanden geleden en paar dagen geleden heb ik een SPECT-CT (botscan) onderzoek gehad, zie hieronder het besluit van het verslag: "SPECT/CT van de LWZ toont een verhoogde tracerstapeling ter hoogte van het osteosynthesemateriaal: dit is nog fysiologisch gezien de recente plaatsing." "L5-S1: status na posterieure transpediculaire fixatie en cage interpositie. Laminectomie sequelen. Er is nog geen volledig beenderige overbrugging. " "Heupen: fysiologische sclerose op de gewrichtsvlakken, minimale randosteofytose. Geen synovitis." Volgens de chirurg kan de pijn nog 6 tot 9 maanden en soms wel tot een jaar na de operatie duren, daar heb ik begrip voor maar ik kamp in godsnaam wel met heel veel pijn en dan voornamelijk bij het zitten :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als eerste: ik heb geen verstand van kruidenmiddeltjes dus daar doe ik geen uitspraken over.
Ik zag, dat je nu cymbalta, mirtazapine en zaldiar slikt tegen de pijn. Wie heeft deze middelen aan je voorgeschreven? Zoals ik in eerdere antwoorden al heb aangegeven ben ik maar een eenvoudige huisarts, dus als dit door je specialist is voorgeschreven dan moet ik er toch van uitgaan dat hij weet wat hij doet. Ik ben ook zeker geen pijnspecialist. Toch zou ik er een paar kanttekeningen bij willen plaatsen. Ten eerste kennen wij de pijnladder: een aantal geneesmiddelen die in stappen voorgeschreven kunnen worden als de voorgaande stap onvoldoende blijkt te werken:
stap 1a: paracetamol
stap 1b: NSAID (=ibuprofen/ diclofenac/ naproxen)
stap 1c: paracetamol + NSAID
stap 2: overstappen op of toevoegen van een zwakwerkend opioide (=tramadol/ codeine)
stap 3: overstappen op of toevoegen van een sterk werkend opioide (=morfine)
stap 4: parenterale toediening van een opioide. Daarbij moet je er wel van uitgaan dat elke stap in voldoende hoge dosering gegeven wordt voordat je besluit een stap verder te gaan.
Welnu: je slikt zaldiar 3dd375/ 37,5mg. Zaldiar is een pil met 2 medicijnen erin, namelijk paracetamol 375mg en tramadol 37,5mg. De normale begindoseringen van deze middelen zijn paracetamol 3-4dd1000mg en voor tramadol 3dd50mg. Daar zit je met 3maal daag 1 pil zaldiar dus ruim onder(!)
Overigens moet je de werking van paracetamol niet onderschatten. In mijn ervaring is het een erg goede pijnstiller, maar dan moet het wel op de juiste manier gebruikt worden. Meestal werkt paracetamol onvoldoende doordat de dosering te laag is of doordat het te kort gebruikt wordt. Het werkingsmechanisme heeft overeenkomsten met die van morfine, maar dan zonder alle bijwerkingen. Je slikt geen ibuprofen/ diclofenac/ naproxen, volgens mijn logica en de pijnladder zou dat dus wel moeten. Aangezien je dit lange tijd zou moeten nemen zou ik ook een maagbeschermer aanraden aangezien deze middelen slecht voor je maag zijn.
Met de zaldiar slik je dus ook al een zwak opioide, namelijk tramadol, maar dus wel in een errug lage dosering. cymbalta en mirtazapine zijn middelen die specifiek gebruikt worden bij zenuwpijn, dus die keuze begrijp ik, maar de combinatie ken ik niet. Al met al is er in mijn ogen dus wel het een en ander te optimaliseren. Dit is wel iets dat je niet zonder overleg met een arts moet gaan veranderen, bespreek het dus met je huisarts. Bronnen:
- http://download.nhg.org/FTP_NHG/standaarden/FTR/Pijnbestrijding_text.html

Antwoorden (3)

Marijuana kan in sommige gevallen uitkomst bieden. En is Nederland goed verkrijgbaar. Informeer wel even of dit goed werkt bij eventueel ander medicijn gebruik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Medicinale_cannabis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks voor het antwoord alvast, ik gebruik op dit moment 3 soorten medicijnen, 2 antidepressiva en 1 sterke pijnstiller dat eigenlijk weinig helpt: 1) Cymbalta 1x/dag 60mg 2) Mirtazepine 1x/dag 15mg 3) Zaldiar 2 tot 3x/dag 37,5mg Enig idee of er wisselwerkingen zijn tussen deze 3 medicijnen en het product die jij hebt opgenoemd? Groetjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof dat antidepressiva en marijuana vaak niet goed samengaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks voor de info in ieder geval...
Kauwen op Wilgenbast is een beproefd middel.
Hier zit acetylsalicylzuur in, wat tegenwoordig chemisch wordt gemaakt en wij kennen onder de naam Aspirine. Als voordeel heeft wilgenbast dat hier ook een maagbeschermend bestanddeel in zit.

Echter ik zou wel even navragen of je dit mag gebruiken in combinatie met de pijnstillers die je al hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moerasspirea is een veel voorkomende plant op ons platteland. Men gebruikt de bloeitop van deze prachtige plant. Het bevat veel salicylaten, hoofdzakelijk het salicine als salicylaldehyde. Het is dit aldehyde dat in de essentiële olie van de bloemen zorgt voor de "amandelgeur".
Deze inhoudsstoffen zijn al eeuwen gekend als prima pijnstillers! In het begin van de 19de eeuw werd uit deze plant voor het eerst salicylzuur geïsoleerd, wat aan de basis lag van de ontwikkeling van aspirine. Moerasspirea werkt echter niet irriterend op de maag en wordt goed verdragen. Moerasspirea heeft goede pijnstillende en ontstekingswerende kwaliteiten, met een voorkeur voor zenuwpijnen, in het bijzonder hoofdpijn.
Maar deze werking is eveneens zeer efficiënt bij spier- en gewrichtspijn
zoals reuma, artritis en jicht. In de literatuur wordt moerasspirea ook bij blaas- en nieraandoeningen beschreven als antimicrobiële en wondhelende plant. Niet voor niets heeft men de naam Aspirine ontleend aan deze plant.
PS.dit wordt hier mooi beschreven,bijna te mooi,want eigen ervaring leert dat dit in de werkelijkheid bij mij niets geholpen heeft....
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks voor het antwoord alvast, ik gebruik op dit moment 3 soorten medicijnen, 2 antidepressiva en 1 sterke pijnstiller dat eigenlijk weinig helpt: 1) Cymbalta 1x/dag 60mg 2) Mirtazepine 1x/dag 15mg 3) Zaldiar 2 tot 3x/dag 37,5mg Enig idee of er wisselwerkingen zijn tussen deze 3 medicijnen en het product die jij hebt opgenoemd? Groetjes
fremar
10 jaar geleden
Bij mijn weten niet,als je toch wil kan je dit gerust gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou toch eerst overleggen met je behandelend arts, planten kunnen ook giftig of ziekmakend zijn onderschat dit niet.