Vallen plakjes kipfilet van de slager onder de noemer "bewerkt vlees" en is het daarmee net zo kankerverwekkend als rood vlees en ander bewerkt vlees?

Volgens Elsevier valt kipfilet ook onder bewerkt vlees. Ik vraag mij af of dit ook geldt voor scharrelkipfilet van de slager. Is dit vlees ook kankerverwekkend?

http://www.elsevier.nl/nederland/article/2015/11/wat-is-er-aan-de-hand-met-biefstuk-vleespaniek-in-elf-vragen-2712105W/

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.7K

Antwoorden (2)

Onder bewerkt vlees worden alle vleessoorten verstaan die niet vers verkocht worden en door zouten, roken, drogen, inblikken of een ander proces bewerkt zijn met als doel de smaak te verbeteren en/of ze langer houdbaar te maken.

In principe mag je ervan uitgaan dat de kipfilet van de slager vers is en dus niet bewerkt is.
Wie geen bewerkt vlees eet, heeft iets minder kans op het ontwikkelen van darmkanker.
SimonV
8 jaar geleden
Nee, kippenvlees valt niet onder het roodvlees. Indien het vers van ongekruide kipfilet gesneden wordt, kan je het ook niet bewerkt vlees noemen. Het is wel bewerkt witvlees als het van een pakje kant-en-klaar broodbeleg afkomstig is en er conserveringsmiddelen zijn toegevoegd om het langer houdbaar te maken. Meestal is het dan van een fabriek afkomstig en gaat het naar de supermarkt..

Rood vlees zijn vrijwel alle vleessoorten zoals rund-, varkens-, lams- en geitenvlees...vlees dat echt rood is als het rauw is. Ook hamburgers en gehakt vallen hier dus onder evenals de karbonaadjes of lamskoteletjes. Alle vormen dus.
Kippenvlees is gevogelte en niet echt rood in rauwe toestand.

Vlees is bewerkt als er conserveringsmiddelen zijn toegevoegd of dat is geconserveerd door het te roken, zouten, drogen of te roken. Denk hierbij aan bacon, ham, knakworst of rookworst. Gerookte kipfilet is dus ook wel bewerkt, maar geen rood vlees. Het is minder schadelijk als bijv. gekruid gehakt en hamburgers...dit is bewerkt rood vlees.
Hoewel..schadelijk vind ik een groot woord.....indien je het met mate eet is ook rood bewerkt vlees over het algemeen niet echt schadelijk. Het is risicovoller als je van rood of rood bewerkt vlees meer dan een pond zou eten in de week.

Het is dus het beste om niet elke dag rood of bewerkt vlees te eten. Maak regelmatig een maaltijd zonder rood vlees en kies ook eens voor vis, gevogelte of een vegetarisch alternatief. Ook in een stoofpot hoeft niet altijd vlees te zitten of niet zo veel als je een deel vervangt door linzen, champignons of bonen. Het is ook natuurlijk altijd goed om ipv vlees ook eens kaas, houmous, groentespread, komkommer, tomaat en dergelijke rauwkost op je broodje te doen.
amc