Is het eten van witte bloem/brood met veel groente gelijkwaardig aan volkorenbrood?

Is de afwezigheid van vezels in broden van geraffineerd (wit) meel te compenseren door veel vezels via groente in te nemen? M.a.w. is de traagheid van opname van voedingstoffen/glucose uit volkorenbrood in bloed te vergelijken met witbrood met veel groentes? Of gaat dat dieper (op moleculair niveau)? In de zin van dat de vezels echt verbonden zijn met het bloem en dat het daardoor langszaam losgemaakt wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
gaat het je puur om de vezels of ook om vitamines?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vind ik wel een goede vraag.

Het beste antwoord

Indien je bedoelt dat je dan bij het volkorenbrood/-meel weinig tot geen groenten eet, dan is het niet gelijkwaardig. Dan kan je beter gaan voor witbrood met veel groenten/fruit. Onbewerkte granen bevatten namelijk wel vezels, maar groenten bevatten daarentegen wel zo'n 8 keer meer vezels en fruit ook nog zo'n 2 keer meer dan volkoren graan.

Bedoel je in jouw vraag echter dat je ook bij het volkorenbrood/-meel veel groente eet, dan verdient dit de voorkeur omdat volkoren graan meer vezels bevatten dan bewerkt witbrood. Het verteert dan ook langzamer en hierdoor ben je minder snel geneigd om opnieuw een witte boterham te pakken omdat je al snel minder verzadigd bent.

Witbrood zijn echt de snelle suikers die snel de insuline laten pieken. Snelle suikers leveren het lichaam geen energie op, maar kosten het lichaam alleen maar waardevolle vitamines en mineralen tijdens het verteringsproces. Het resultaat is dat je snel een hongergevoel hebt en je voelt je moe.

Volkorenbrood/-producten zijn meer halfvolle koolhydraten en die bevatten wel vezels, vitaminen en mineralen. Ze kosten het lichaam echter nog wel veel energie om het te verwerken. Ook bevatten granen nog veel ballaststoffen waar het lichaam niets aan heeft. Die komen gewoon weer in de ontlasting terug naar buiten zoals pitjes en zaden. Dit zijn geen vezels. Deze ballaststoffen trekken vocht aan waardoor het volume van de ontlasting verhoogd wordt en je het gevoel krijgt ' vol'te zitten. Je bent echter niet optimaal gevoed. Hier komt dus niet de energie vandaan.Brood bevat echter ook nog gluten en het gluut gliadine gedraagt zich in het lichaam nog erger dan suiker.Voor iemand met (aanleg voor) diabetes, is het dan ook echt niet goed om 5 sneeën tarwe-/volkorenbrood te eten.

Energie komt vooral uit de volle vezelrijke koolhydraten en die zitten in groenten, fruit, knolgewassen, kiemgewassen en in gedroogd fruit. Zij geven het lichaam meer grondstoffen dan het kost om het te verteren. Bloedsuiker stijgt hierdoor minder snel en zal minder pieken.
Feitelijk zou je ook goed zonder granen kunnen, maar niet zonder fruit/groenten.
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
<....opnieuw een witte boterham pakken> moet je zonder het 'witte' zien. (foutje)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar zou de bloedsuiker ook snel piekeren als je witbrood en groentes tegelijk eet. Dat zeg maar de vezels van de groente er voor zorgt dan de witbrood rustiger wordt opgenomen, zoals volkorenbrood dat zou doen.
amc
8 jaar geleden
Je moet het zo zien..... de snelle koolhydraten van het witbrood zullen ook gelijktijdig met groenten gewoon snel pieken (niet piekeren,maar de bloedsuiker zal snel stijgen). De spijsvertering zal de snelle suikers hieruit dus eerder hebben verwerkt en daardoor piekt de spiegel al snel. De moleculen van de langzame suikers moeten eerst uit elkaar gehaald worden en de spjjsvertering doet hier langer over om het zetmeel wat hierin zit af te breken en om te zetten in glucose. Het duurt hierbij dus langer voor de spiegel stijgt. Met witbrood zal de bloedsuiker dus ook snel pieken. Neem je echter volkorenbrood ipv witbrood, zal de spijsvertering hier dus ook, net als bij de groenten, langer over doen en piekt de bloedsuiker dus niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Was inderdaad benieuwd naar zoals Wertos het beschrijft. M.a.w. kan je zondigen met witbrood compenseren door tegelijk veel groentes in te nemen zonder dat de bloedsuiker aanzienlijk piekt zoals dat bij wit meel het geval is. Ik begrijp dus dat het onafhankelijk van elkaar plaatsvindt (je kan van wit meel dus geen complex koolhydraat 'maken' door er wat externe vezels bij te doen).