Is het eten van witte bloem/brood met veel groente gelijkwaardig aan volkorenbrood?

Is de afwezigheid van vezels in broden van geraffineerd (wit) meel te compenseren door veel vezels via groente in te nemen? M.a.w. is de traagheid van opname van voedingstoffen/glucose uit volkorenbrood in bloed te vergelijken met witbrood met veel groentes? Of gaat dat dieper (op moleculair niveau)? In de zin van dat de vezels echt verbonden zijn met het bloem en dat het daardoor langszaam losgemaakt wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Indien je bedoelt dat je dan bij het volkorenbrood/-meel weinig tot geen groenten eet, dan is het niet gelijkwaardig. Dan kan je beter gaan voor witbrood met veel groenten/fruit. Onbewerkte granen bevatten namelijk wel vezels, maar groenten bevatten daarentegen wel zo'n 8 keer meer vezels en fruit ook nog zo'n 2 keer meer dan volkoren graan. Bedoel je in jouw vraag echter dat je ook bij het volkorenbrood/-meel veel groente eet, dan verdient dit de voorkeur omdat volkoren graan meer vezels bevatten dan bewerkt witbrood. Het verteert dan ook langzamer en hierdoor ben je minder snel geneigd om opnieuw een witte boterham te pakken omdat je al snel minder verzadigd bent. Witbrood zijn echt de snelle suikers die snel de insuline laten pieken. Snelle suikers leveren het lichaam geen energie op, maar kosten het lichaam alleen maar waardevolle vitamines en mineralen tijdens het verteringsproces. Het resultaat is dat je snel een hongergevoel hebt en je voelt je moe. Volkorenbrood/-producten zijn meer halfvolle koolhydraten en die bevatten wel vezels, vitaminen en mineralen. Ze kosten het lichaam echter nog wel veel energie om het te verwerken. Ook bevatten granen nog veel ballaststoffen waar het lichaam niets aan heeft. Die komen gewoon weer in de ontlasting terug naar buiten zoals pitjes en zaden. Dit zijn geen vezels. Deze ballaststoffen trekken vocht aan waardoor het volume van de ontlasting verhoogd wordt en je het gevoel krijgt ' vol'te zitten. Je bent echter niet optimaal gevoed. Hier komt dus niet de energie vandaan.Brood bevat echter ook nog gluten en het gluut gliadine gedraagt zich in het lichaam nog erger dan suiker.Voor iemand met (aanleg voor) diabetes, is het dan ook echt niet goed om 5 sneeën tarwe-/volkorenbrood te eten. Energie komt vooral uit de volle vezelrijke koolhydraten en die zitten in groenten, fruit, knolgewassen, kiemgewassen en in gedroogd fruit. Zij geven het lichaam meer grondstoffen dan het kost om het te verteren. Bloedsuiker stijgt hierdoor minder snel en zal minder pieken. Feitelijk zou je ook goed zonder granen kunnen, maar niet zonder fruit/groenten.

Bronnen:
https://www.gezondnu.nl/dossiers/diabetesn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100