Wat is effectief tegen slechte spijsvertering?

Hoi.

Ik heb de laatste tijd last van een darmenbuikje. En nee, ik ben niet zwanger.
Ik heb al het eea. opgezocht. Mijn plan van aanpak nu is dat ik aan de kinderarts ga vragen of er een medische oorzaak achter kan zitten (ik heb foto's voor haar), daarnaast ga ik weer beginnen met zwemmen (naast elke dag fietsen en/of wandelen) aangezien het ook het niet hebben van buikspieren kan zijn. Ook kwam ik te weten dat een slechte spijsvertering een oorzaak kan zijn.

Hoe kan ik nou efficiënt mijn spijsvertering verbeteren, mocht ik erachter komen dat mijn spijsvertering inderdaad aan de slechte kant is? Graag met wetenschappelijke onderbouwing. Op internet staan er vooral zeer betrouwbare "top 10" lijstjes.

Gr,

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Waarom naar een kinderarts? Het lijkt mij een beter idee om naar je huisarts te gaan.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ga eerst eens kijken wat je op een dag eet en drinkt, krijg je genoeg vezels en water binnen?
Heb je last van obstipatie, winderigheid, harde buik?
tinus1969
8 jaar geleden
Inderdaad, wat bedoel je met darmenbuikje? Waar heb je precies last van?
Waarom denk je dat foto's iets duidelijk maken? Wat staat er op die foto's?
Enne, gezien je naam: wat weeg je bij welke lengte, wat is je BMI?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe kunnen we je vraag nu beantwoorden in je andere vraag wil je weten hoe je kunt testen of een slechte spijsvertering hebt? In zijn algemeenheid volg de regels voor goede samenstelling van je voeding zoals ook anderen al aangeven in hun reacties en antwoorden.
De meeste van wat mensen spijsverteringsproblemen noemen zijn in werkelijkheid voedingsproblemen.
Pas als er echt is vastgesteld is dat er een probleem is met je spijsvertering dan kunnen zinvolle antwoorden worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sta onder controle van de kinderarts dus ga daar sowieso heen, ik heb een gezond gewicht (65 kg bij 1m77). Foto ter verduidelijking, van internet: http://preview.tinyurl.com/pywele6 (naar onder scrollen, proceed this link). Het heeft ook echt die 'top' in de ronde vorm van de buik. In de ochtend heb ik er normaal niet echt last van. Op zich vind ik het niet erg, maar na het avondeten wordt het altijd wel erg veel waardoor het me op sociaal en seksueel gebied tegenhoudt. Ik denk steeds meer dat dit gewoon het niet hebben van buikspieren is? Vroeger had ik er nooit last van, maar ben 17, dus ik weet niet hoe betrouwbaar het is om mezelf met mijn 14-jarige lichaam te vergelijken.
Ritsuka
8 jaar geleden
"De webpagina kan niet worden weergegeven"
kun je de foto niet op tinypic of photobucket of zo zetten?
Ritsuka
8 jaar geleden
je hebt een BMI van 20, en je hebt er in de ochtend geen last van. Dan gok ik dat het voornamelijk je ingewanden zijn die je ziet bij je buik. Als je wat dunner bent, zie je het nu eenmaal sneller als er eten in je maag en rest spijsverteringsstelsel zit. Die bollen dan iets op en gaan richting buiten, dat is normaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is daar niet iets aan te doen zodat het wat minder is?
Vooral naakt schaam ik ervoor bij mijn bedpartner, en tja, als het ietskes minder is ben ik al tevreden.
Amadea
8 jaar geleden
Ik kan de foto wél zien, en zie voor een vrouw een volkomen normaal profiel. Jonge vrouwen hebben die buikruimte nodig, want anders kan er nooit een kindje in groeien. Die foto's van fotomodellen met een platte buik zijn gefotoshopt, of die zijn ziekelijk bezig met diëten en sporttrainingen om dat voor elkaar te krijgen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of er in jou geval iets mis is met de spijsvertering, kan ik (uiteraard) niet beoordelen. Maar er lijkt me niets mis met zorgen dta je spijsvertering gezond blijft. Misschien kun je iets met deze link: http://www.mlds.nl/gezonde-spijsvertering/houd-uw-spijsvertering-gezond/
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom schaam je je voor een mooie natuurlijke buik? Je partner ziet dit echt niet in bed, die ziet alleen een prachtige naakte vrouw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal mee eens Ritsuka!

Antwoorden (1)

Uit je verhaal en uit de reacties maak ik op dat je niet zeker weet of je wel een slechte spijsvertering hebt. Dit kan je 'testen' aan de hand van je ontlasting. Een normale ontlasting heeft niet (per se) te maken met hoe vaak je ontlasting hebt (dat verschilt per persoon. De een gaat 3x per dag de een keer per 3 dagen), maar vooral met hoe je ontlasting eruit ziet en eruit komt.
Gezonde ontlasting wijst op een gezonde darmflora. Gezonde ontlasting is soepel. Droge ontlasting en hard persen wijst op verstopping. Als je ontlasting dun of waterig is heb je (of ga je richting) diarree.

Verstopping of een dunne ontlasting wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd voedingspatroon of een ongezonde leefstijl. Verstopping of diarree kan ook een verschijnsel zijn van een andere aandoening of ziekte.

Een gezond voedingspatroon is belangrijk voor een goede spijsvertering. Je moet vooral vezelrijk en gevarieerd eten. De meeste Nederlanders (90%) eten veel te weinig vezels, blijkt uit een onderzoek van de Gezondheidsraad in 2006. Omdat vezels belangrijk zijn voor je spijsvertering is het belangrijk om er voldoende binnen te krijgen. Vezels zitten onder andere in volkoren brood, aardappels, volkoren pasta, zilvervliesrijst, peulvruchten, groente en fruit.

Of je genoeg vezels eet kan je bijvoorbeeld testen via de eerste link in de bronvermelding.