Als ik koude of rauwe groenten eet, krijg ik altijd enorme buikpijn, hoe kan dat en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Amadea
8 jaar geleden
Zijn die groenten dan ergens mee aangemaakt of echt puur rauw?
Ritsuka
8 jaar geleden
Dan zou ik dat niet meer eten.
Rauwe groente is zwaar om te verteren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je dat ook bij koude groente die wel gekookt zijn geweest?
Heb je een opgezette buik? (gasvorming) Rauwe groente zijn slecht verteerbaar. Waar je precies last van hebt is lastiger, maar niet zo belangrijk, Gewoon geen rauwe groente meer, daar mis je niks aan. Waarschijnlijk heb je het niet bij alle groentesoorten.
Toevallig vooral bij koolsoorten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Probeer je groente goed te wassen, eventueel met afgekoeld gekookt water. Het kan zijn dat je niet tegen pesticide kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De trend v rauwe groenten is gevaarlijk .veel groenten zijn zelfs min of meer giftig indien niet gekookt .
Castle
8 jaar geleden
De redenen dat men eten kookt is dat het giftige weg is (aardappelen, aubergines, asperges en peulvruchten kun je bijvoorbeeld niet rauw eten.) en dat men het voedsel beter en makkelijker kan verteren.
http://www.flinndal.nl/blog/waarom-groenten-koken
Amadea
8 jaar geleden
Gaat @SuzyL1979 nog reageren en ons van de gevraagde informatie voorzien?
Reddie
8 jaar geleden
@Kapperkort , @Castle ,
aardappelen, aubergines, asperges en peulvruchten kun je wel degelijk eten. Ik kom van een tuinderij waar we dat met enige regelmaat deden. Gewoon zo van het land, even aan je broek afvegen., en opeten.
Zo is het eten van groente ook ontstaan. Je probeert eerst of het eetbaar is. Pas later worden ze ook gekookt gegeten.
Het artikel waar je naar verwijst bevat dus onzin.
Erna55
8 jaar geleden
@Castle, en Kapperkort.: over de giftigheid van aardappels citeer ik uit :
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/57755-giftigheid-van-rauwe-aardappels/ ------Voor zover mij bekend zit het gif eigenlijk in alle delen van de plant behalve de eigenlijke knol, daaronder vallen ook groen geworden schil, uitlopers en dergelijke. Koken lijkt me trouwens niet echt een goede manier om van het vergif af te komen, solanine en dergelijke alkaloiden gaan niet kapot bij 100 graden. Als er geen solanine in zit kun je de (wat dat betreft althans) gerust rauw eten, maar als het er wel in zit heeft koken dus weinig nut.----
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie: dat jullie dat deden, houdt niet in dat het gezond is. Hooguit dat het niet acuut giftig is in de hoeveelheden die jullie aten.
Laten we het erop houden dat de meningen over aardappelen verdeeld zijn.
Wat solanine heeft Erna55 gelijk, dat kook je niet kapot. Oxaalzuur is een andere punt. Dat is een reden om o.a. bieten, spinazie en cacao/chocolade niet rauw te eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste reddi nogmaals veel heel gezonde groenten gekookt zijn giftig . Berucht zijn juist peulvruchten niet direct dodelijk maar zwaar giftig . Mogelijk net geplukt en goed gerijpt minder of niet . Aardappels zijn zwaar giftig ook niet altijd en niet alle soorten . Het aardappel vocht schijnt zelfs giftig te zijn .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort
Wat is je definitie van (zwaar) giftig?
(en lees s.v.p. nogmaals wat Erna over aardappels schrijft, als je dat tegenspreekt dan graag met bron, anders wordt het welles/nietes)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jacd en erna ik ben het met jullie eens . Maar niet met reddie .
Cryofiel
8 jaar geleden
Solanine is behoorlijk giftig. Dat is de reden dat je aardappels moet ontpitten en dat je eventueel groen geworden delen moet verwijderen. Rauwe aardappels zijn eetbaar maar niet goed verteerbaar. Het menselijk lichaam is niet goed in staat de harde celwanden van de aardappels af te breken. Hetzelfde geldt overigens voor een groot aantal andere groenten. Er zijn meerdere manieren om dergelijke knollen en groenten toch verteerbaar te maken. De meest toegepaste is koken. Daardoor vallen de harde, voor ons onverteerbare celwanden uit elkaar, waardoor de inhoud beschikbaar wordt voor onze spijsvertering. De tweede manier is fermenteren en alles wat daarop lijkt. Dan laten we schimmels en bacteriën het werk doen: die breken de celwanden af, waarna wij de gefermenteerde producten kunnen consumeren.

Antwoorden (1)

De meestvoordehandliggende mogelijkheid is dat je niet tegen de complexe fermenteerbare koolhydraten (FODMAPs) in groente kunt.
Daar is geen oplossing voor, behalve die groente niet meer eten.