Bevatten gekookte of gebakken eieren oxycholesterol?

Hallo, een vraag aan deskundigen hier op de site :)

Ik eet regelmatig eieren en ik weet dat eieren behoorlijk veel cholesterol bevatten, op zich is dit niet zo erg maar ik lees dat cholesterol die verhit wordt, wordt omgezet naar de giftige vorm oxycholesterol (of begrijp ik het verkeerd?)

Hoe zit dat met gekookte of gebakken eieren? Bevatten deze dan ook oxycholesterol?

Extra tips en adviezen zijn uiteraard welkom...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zacht koken dan heb je nergens last van.
Met bakken oppassen, ook dan vooral niet te lang. Het beste is rauw, zacht koken is ook goed.
Normaal/hard koken/kort bakken is al iets minder maar nog niet echt slecht.
Zeer hard gekookt of lang gebakken kan je beter niet doen. En dit is niet alleen omdat goed naar slecht cholesterol wordt omgezet, de verteerbaarheid in het algemeen wordt moeilijker.
Ritsuka
9 jaar geleden
rauw ei? dat word toch afgeraden wegens salmonella risico?
ligt er natuurlijk aan of je onder de YOPI valt (Young, Old, Pregnant en ill)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De oudste vrouw van Europa eet er 3 rauw per dag.
http://www.kipster.nl/#!Oudste-vrouw-van-Europa-115-eet-drie-rauwe-eieren-op-een-dag/c10sr/70D8DEC0-C5EA-45B2-A45B-D41576D2FDD7
Ritsuka
9 jaar geleden
maar dit is een anekdote, het verhaal van 1 persoon. Je weet niet wat deze persoon verder op een dag doet en eet.
Ritsuka
9 jaar geleden
staat in het artikel ook al vermeld dat ze sterke genen heeft, haar zus werd ook oud.
En hier word al gezegd: er is niet een bepaald iets wat een lang leven geeft, praat met 100 100-jarigen en je krijgt 100 verschillende verhalen
http://www.nytimes.com/2015/02/15/world/raw-eggs-and-no-husband-since-38-keep-her-young-at-115.html?_r=1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het eigeel bevat ook een stof dat cholesterol verlagend werkt. Dus een ei is redelijk cholesterol neutraal. En cholesterol is helemaal niet slecht, je lichaam heeft het zelfs nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka: Was niet als statistisch significant bewijs bedoelt, maar het is wel even de oudste vrouw in Europa. Daar hebben we er maar 1 van, dus altijd even luisteren als dat soort mensen spreken. (komt ook wel eens onzin uit trouwens)
Voor deze generatie was rauwe eieren eten niet zo gek als tegenwoordig. Vooral voor mensen die wat dichter bij de natuur stonden, zoals boeren deden dat vaker. Hoog cholesterol komt trouwens door suiker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jackd, er is een verhoogd risico van salmonella bij het gebruiken van rauwe eieren, dit wil natuurlijk niet zeggen dat ieder rauw ei een voedselinfectie veroorzaakt. Het ligt er ook een beetje aan waar dat ei vandaan komt. De uitspraak van 'hoog cholesterol komt door suiker' klopt, maar niet in alle gevallen. In wiskunde heb je de uitkomst en de berekening die er aan vooraf gaat. Ook in dit geval gaf je alleen de uitkomst, maar er zijn bepaalde voorwaarden waar aan voldaan moet worden om dat als uitkomst zullen hebben. De suiker die het lichaam binnenkomt wordt in eerste instantie als brandstof gebruikt. Pas bij een overschot aan suiker, als de spieren en cellen verzadigd zijn en er is geen verder verbruik van energie, dan wordt de suiker omgezet in vet en opgeslagen in het lichaam, een mechanisme van het lichaam om de het overschot aan energie te bewaren voor een periode waarin er te weinig binnenkomt. Cholesterol wordt in de lever gemaakt uit verzadigd vet. Hoe meer verzadigd vet er in het lichaam is (ook door rechtstreekse inname), hoe meer cholesterol er wordt aangemaakt., maar dit hangt ook af van de individuele gevoeligheid, de ene mens maakt al meer aan dan de andere. Dus ja,in princiepeklopt je stelling, maar het is wat kort door de bocht, want er is geen directe omzetting van suiker naar cholesterol.

Het beste antwoord

Ik begin met een 'disclaimer': het effect en de rol van oxysterolen (oxycholesterol van dierlijke oorsprong en oxyfytosterolen van plantaardige oorsprong) is niet goed bestudeerd, en hoewel er aanwijzingen zijn die suggereren dat oxysterolen een negatief effect kunnen hebben voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekte, namelijk atherosclerose, is het nu te vroeg om harde conclusies te kunnen trekken.
Zie de link (in het Engels, helaas) naar een onderzoeksgroep hier in NL die op dit gebied werkt.

Dit gezegd te hebben, alle onverzadigde vetten, dierlijk of plantaardig, kunnen oxideren onder invloed van zuurstof, en het proces wordt versneld in aanwezigheid van licht, bepaalde katalysatoren (m.n. metalen) en vooral hitte.
Het proces van oxidatie kan worden tegengegaan als je vetten verhit in afwezigheid van zuurstof, als de temperatuur niet te hoog is, en ook als je antioxidanten gebruikt, maar eenmaal de vetten geoxideerd zijn, heeft de toevoeging (of het slikken) van antioxidanten geen enkele nut meer.

Je vraagt specifiek over eieren en oxycholesterol, en helaas heb ik geen specifieke kennis over de omstandigheden waarop cholesterol in eieren oxideert, maar ik kan wel een paar gedachten met je delen.
Cholesterol zit in het eigeel, niet in het eiwit, en als ik eieren eet, dan doe ik dat meestal op twee manieren: hard gekookt of gebakken.
In een hard gekookt ei komt de temperatuur van het eigeel niet hoger dan 85-90°C (eigeel stolt op 82°C) en dan in een omgeving die erg weinig zuurstof bevat, dus ik denk dat als oxycholesterol zich vormt, dan zal de hoeveelheid zeer bescheiden zijn.
Als ik een ei bak, dan doe ik het op z'n Mediterraans: veel olijfolie in een pan op hoge temperatuur (180°C), ei gaat in de olie en binnen één minuut is het gebakken. Met name het eigeel blijft intact en vloeibaar, en wordt niet warmer dan 50-60°C, dus kan ik me écht niet voorstellen dat de geringste mate van oxidatie plaats vindt.

Een andere kwestie zou kunnen zijn producten waarin eieren verwerkt zijn, en dan kom ik op een makkelijk voorbeeld: een cake. De eieren en de boter (80% vet!) worden verwerkt in het luchtig beslag met veel zuurstof, en gebakken op een temperatuur van 180°C aan de buitenkant en 90-95° aan de binnenkant. Nogmaals, ik weet niet zeker of onder deze omstandigheden oxysterolen zich kunnen vormen, maar het zou wel kunnen.
En dan is nog de vraag of oxysterolen écht zo slecht voor je zijn. Meer onderzoek is nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onder de invloed van hitte oxideren vetzuren die in oxy-cholesterol hoewel transvetzuren veranderen.
Rauw eigeel bevat alleen maar gezonde cholesterol, maar als u een ei kookt of bakt, raakt een deel van de cholesterol in dat ei beschadigt; het oxideert tot oxy-cholesterol.
Oxy-cholesterolen ontregelen je cholesterolgehalte. En een te hoog cholesterolgehalte is dus een teken dat er teveel oxy-cholesterol via de voeding binnen komt.

Verhitte eieren (gekookt of gebakken) bevatten dus ook oxycholesterol. Niet teveel nemen dus. Voor mij ook een eye-opener
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jaciem, alvast +1 voor je antwoord, ik ga een stap verder; stel als je vitamine C supplement (antioxidant) zou innemen bij je gekookte eieren, zal dit de negatieve eigenschappen van oxycholesterol dan tegengaan? Heb je daar een idee van?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb ik geen verstand van, maar als ik onderstaande bron goed interpreteer kom ik tot het volgende:
Inname van een antioxidant tegelijk met oxycholesterol vermindert de hoeveelheid oxycholesterol niet, en de effecten (dus) ook niet. Een antioxidant werkt positief in combinatie met cholesterol, er ontstaat dan in het proces minder oxycholesterol. Maar op het moment dat jij je ei eet, is de oxycholesterol er al, en heeft de reactie dus al plaatsgevonden. De antioxidant kan geen stoffen meer 'wegvangen' om de reactie te beinvloeden. Gebruikte bron:
Antioxidanten als bètacaroteen, vitamine E (in koudgeperste olie, noten, zaden) en vitamine C kunnen oxidatie van het LDL-cholesterol helpen voorkomen. Antioxidanten zorgen ervoor dat er minder cholesterol geoxideerd wordt, dus dat er minder oxycholesterol ontstaat. Een antioxidant antioxidanten vangt agressieve zuurstof-ionen vrije radicalen weg voordat deze kunnen reageren met andere stoffen (bijv. cholesterol). Deze antioxidanten zijn vooral te vinden in groenten en fruit. Een voedingssupplement kan de inname via groenten en fruit aanvullen, maar niet vervangen. Van de site:
http://krachttraining.net/index.php/goede-cholesterol-door-krachttraining.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig is er een onderzoek gedaan met elke dag 7 eieren eten om te zien of dat cholesterol verhoging gaf, maar dit was niet het geval. Je lever maakt dan zelf minder cholesterol aan. Er lijkt wel een verband tussen veel verzadigd vet in de voeding en een hoog cholesterol te bestaan.