Hoe kan het dat sommige mensen zo heftig reageren op bv. gluten?

Sommige mensen kunnen heel erg ziek worden of zelfs doodgaan als ze bv. wat gluten of een pinda binnenkrijgen, terwijl de meeste mensen rustig 5 boterhammen met pindakaas per dag eten. Waarom reageert hun lichaam zo heftig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Granen bevatten gluten waarvoor de mens allergisch kan zijn. Gluten bevatten kleine eiwit fracties zoals gliadine en endomysium waar het immuunsysteem antilichamen tegen aanmaakt die in het lichaam losgelaten worden. De antilichamen zijn bedoeld om door het lichaam gebruikt te worden om schadelijke organismes, zoals bacteriën, onschadelijk te maken. De antilichamen werken echter niet, wanneer ze worden aangemaakt in respons op de eiwit fracties in gluten – de antilichamen zijn ontworpen om invloed te hebben op levende organismes, niet op stukjes eiwit.
Het gevolg van glutenallergie is dat een aantal symptomen kunnen voorkomen. Meestal worden de symptomen veroorzaakt door de antilichamen.
fremar