hoeveel van je eten poep je uit in gewicht?

Eten is onderdeel van ons dagelijks patroon. Ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Alles bij elkaar hangt hier een bepaald gewicht aan, wat je binnenkrijgt. Dit is volgens mij 1 van de redenen dat je 's ochtends lichter bent dan aan het einde van de dag.

Nu ben ik benieuwd wat het percentage is van het totaal aan gewicht dat je binnenkrijgt via de mond, zijn natuurlijke weg naar buiten vindt? Want ik heb zelf het idee dat de hoeveelheid die ik poep (qua gewicht en omvang) totaal niet in verhouding staat tot wat er mijn mond binnen gaat.

Ik ben benieuwd of iemand mij hier antwoord op kan geven, want op internet kan ik dit niet terugvinden en het lijkt me toch geen bijzondere vraag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (2)

Ik zou zeggen, benader je lijf als een black box. Als er meer in gaat dan er uit komt, wordt de box zwaarder...en omgekeerd.
Dus voor een volwassen mens die niet gestaag dikker/dunner wordt geldt dan ook:
gewicht eten en drinken in = gewicht poep, plas en zweet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is nu juist de black box benadering. In je lijf gebeurt van alles met dat voedsel, het wordt omgezet in voor jou bruikbare energie, gebruikt als bouwstof voor nieuwe cellen. Daar tegenover staat afvoer van afvalstoffen en oude cellen. Het geheel vormt een evenwicht.
Als je een dag teveel eet zul je voedsel ongebruikt uitscheiden, eet je een dag te weinig gebruik je in het lijf opgeslagen energie en bouwstoffen. Maar grosso modo: What goes in, must come out.
dat ligt er mede aan wat je eet. Eet je veel voedingsmiddelen met relatief veel vocht, dan zul je een groter deel hiervan uit plassen dan wanneer je veel ‘droog’ voedsel eet. Een cracker bijvoorbeeld vraagt vocht erbij om tot eenzelfde consistentie als ontlasting te komen, een komkommer zal vocht afstaan wat je vervolgens uit plast.

Het is dus hiervandaan niet te zeggen. Wil je hier echt achter komen, dan zul je moeten wegen hoeveel je eet, hoeveel je drinkt, en ook voor en na elk toiletbezoek jezelf moeten wegen om te weten hoeveel je geloost hebt. Houd er ook rekening mee dat je een deel van je voedsel omzet in energie en dat verbrand in de vorm van warmte. Daarnaast verlies je ook vocht met ademen (uitgeademde lucht is doorgaans vochtiger als ingeademde lucht).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Alleen klopt het niet dat er massa / gewicht wordt omgezet in energie. Dat is chemische energie die al in het voedsel zit. Maar dus niets weegt.