Wat is de rol ven het tellen van eiwitten in een afslankdieet ?

Mijn vriendin probeert wat gewicht te verliezen. Ze noteert daarvoor in een app al wat ze eet.
Die app geeft de totalen weer van de categorieën vet, eiwitten en koolhydraten.

Dat vet en eiwitten een belangrijke rol in dit dieet spelen, dat begrijp ik. Je lichaam slaat een overdaad ervan als lichaamsvet op in het lichaam. Als ik me niet vergis gaat dat niet op voor eiwitten.

Maar van eiwitten heb ik juist altijd begrepen dat je daar snel een 'vol' gevoel bij krijgt. Je bent dus geneigd om minder te eten en te snoepen.
Bovendien bevatten eiwitten bouwstoffen wat goed is voor de ontwikkeling van het lichaam.

Waarom is er in die app dan toch sprake van een "maximaal" aantal eiwitten dat ze mag eten ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Met een dieet gaat het vaak om een juiste verhouding tussen de koolhydraten, vetten en eiwitten. Deze drie dingen bevatten ongeveer alle calorieën. (4 kcal/gram voor koolhydraten en eiwit en 9 kcal/gram voor vet). Je kan bijvoorbeeld een dieet volgen met een maximum van 3000 kcal, en je wil naar verhouding 30-30-40 voor koolhydraten-eiwitten-vetten. Dan mag je maximaal 900 kcal uit eiwit hebben = 225 gram eiwit (0.3*3000/4). Het is dan belangrijk om ze te tellen, want je wil er niet te weinig van hebben, want dat zou betekenen dat je ipv eiwit meer koolhydraat of vet krijgt (waardoor je sneller dikker kan worden). Maar ook niet teveel, want dan heb je straks te weinig energie door tekort aan koolhydraten.

Het is slecht voor je nieren. Daarnaast worden niet alle eiwitten gebruikt als je deze niet om kan zetten (eiwitten zijn voornamelijk echt nodig wanneer je ook genoeg lichaamsbeweging (sport!) krijgt).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100