Wat is de rol ven het tellen van eiwitten in een afslankdieet ?

Mijn vriendin probeert wat gewicht te verliezen. Ze noteert daarvoor in een app al wat ze eet.
Die app geeft de totalen weer van de categorieën vet, eiwitten en koolhydraten.

Dat vet en eiwitten een belangrijke rol in dit dieet spelen, dat begrijp ik. Je lichaam slaat een overdaad ervan als lichaamsvet op in het lichaam. Als ik me niet vergis gaat dat niet op voor eiwitten.

Maar van eiwitten heb ik juist altijd begrepen dat je daar snel een 'vol' gevoel bij krijgt. Je bent dus geneigd om minder te eten en te snoepen.
Bovendien bevatten eiwitten bouwstoffen wat goed is voor de ontwikkeling van het lichaam.

Waarom is er in die app dan toch sprake van een "maximaal" aantal eiwitten dat ze mag eten ?

SimonV
9 jaar geleden
Curieus, ik heb niets kunnen vinden waarom eiwitten schadelijk zouden kunnen zijn voor een afslankdieet.
https://www.salusi.nl/teveel-eiwitten-wat-gebeurt-te-veel-eiwit-eet/ Sterker nog, er bestaan eiwitdiëten:
http://www.jasperalblas.nl/eiwitdieet/
bamibal
9 jaar geleden
Eiwitten leveren ook calorieën, net als koolhydraten en vetten. Een gram eiwitten levert 4 kcal, net zoveel als 1 gram koolhydraten. Je kunt er dus wel degelijk van aankomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles over eiwitten. :)
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx
tinus1969
9 jaar geleden
Tsja, je zal je vraag toch aan de app-bouwers moeten stellen voor een echt antwoord :-) Ik vermoed een foute interpretatie van richtlijnen. Die richtlijnen geven vaak een optimale hoeveelheid aan (of iig wat de richtlijnenmaker denkt dat optimaal is); vervolgens worden die optimale hoeveelheden omgezet in 'heilige' maximale hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan ook vet diëten.
Vet (niet in combi met koolhydraten) geeft ook snel een verzadigd gevoel. Bamibal geeft het antwoord op de vraag. teveel kan altijd.
Ritsuka
9 jaar geleden
Van eiwitten kun je ook te dik worden, als je te veel kcal totaal eet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dagelijks is ca. 1g eiwit per kg lichaamsgewicht nodig voor mensen die met succes willen afvallen. Bereken dat voor jezelf en dan moet je nog inzicht krijgen waar eiwit in zit.
Het gaat om een dagelijkse voeding met meer eiwit, weinig vet en koolhydraten. Met dit dieet verlies je vetmassa, maar blijft spier-, bot en orgaanmassa behouden. Uit onderzoek en in de praktijk blijkt dit de beste voeding te zijn als je gewicht wilt verliezen, zonder negatieve gevolgen voor de nierfunctie. Dat je de eiwitten telt, is om inzicht te krijgen in de eiwitten die je binnenkrijgt. Aan het eind van de dag zie je aan het totaal of dat klopt met de aanbeveling van 1 g. /kg. lichaamsgewicht. Tellen kan je meer bewust maken van wat je eet en drinkt op een dag. Het is in het begin vaak een houvast, het is maar net wat jij handig vindt. Op een gegeven moment doe je het zonder nadenken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is niet per se nodig voor afvallen, het gaat om een kcal tekort creeëren, dat kun je ook doen met meer koolhydraten. Maar eiwitten vullen over het algemeen beter, dus is het makkelijker. Om spiermassa te behouden is het vooral belangrijk je spieren te blijven gebruiken, een combi van krachttraining en cardio is vaak aan te raden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met weinig kcal en toch relatief veel koolhydraten maak je het jezelf behoorlijk moeilijk.
http://energiekevrouwenacademie.nl/insuline-het-hormoon-dat-je-vet-stevig-vasthoudt/

Het beste antwoord

Met een dieet gaat het vaak om een juiste verhouding tussen de koolhydraten, vetten en eiwitten. Deze drie dingen bevatten ongeveer alle calorieën. (4 kcal/gram voor koolhydraten en eiwit en 9 kcal/gram voor vet).
Je kan bijvoorbeeld een dieet volgen met een maximum van 3000 kcal, en je wil naar verhouding 30-30-40 voor koolhydraten-eiwitten-vetten. Dan mag je maximaal 900 kcal uit eiwit hebben = 225 gram eiwit (0.3*3000/4).

Het is dan belangrijk om ze te tellen, want je wil er niet te weinig van hebben, want dat zou betekenen dat je ipv eiwit meer koolhydraat of vet krijgt (waardoor je sneller dikker kan worden). Maar ook niet teveel, want dan heb je straks te weinig energie door tekort aan koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is slecht voor je nieren.

Daarnaast worden niet alle eiwitten gebruikt als je deze niet om kan zetten (eiwitten zijn voornamelijk echt nodig wanneer je ook genoeg lichaamsbeweging (sport!) krijgt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is pas schadelijk als je echt 200 gram of meer of zo eet.
stel dat je 75 kilo weegt, dan kun je zonder problemen 150 gram eiwitten eten.
Als je maar genoeg water drinkt.